Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 28 december 1985, Kunst, recensie

Krankzinnig gevecht tegen een opstandig instrument

Voorstelling: Het Konsert. Spelers: Teo Joling en Lucia Meeuwsen. Muziek en arrangementen: Guus Janssen. Vleugel: Hans Westendorp. Plaats: Frascati, Amsterdam. Herhaling: 27 en 28 december.

Een concert is een aan rigide gedragscodes onderworpen ritueel, dat zowel door musici als door publiek met strakke gezichten voltrokken wordt. Niets is dan ook leuker dan wanneer er tijdens een concert iets misgaat. Zo koester ik een dierbare herinnering aan de minuten van verwarring in het Concertgebouw om een zoekgeraakte partituur, die tenslotte door de bedremmelde dirigent vanonder de bok werd opgevist.

Van zulke gegevens maken mimespeler Teo Joling en zangeres Lucia Meeuwsen in hun voorstelling Het Konsert een dankbaar gebruik. Hun tegenspeler is de vleugel, een ogenschijnlijk normaal instrument, door technicus Hans Westen dorp omgebouwd tot een apparaat vol boobytraps, en dan ook Westendorfer gedoopt, naar analogie van de Bösendorfer-vleugels.

Het programma duurt een uur, maar is al half voorbij als de eerste noten klinken. Dat komt niet alleen door tegenslagen van buitenaf, zoals mysterieuze blieptonen uit verschillende hoeken van de zaal, die "pianist" Joling tenslotte opdrijven in een wilde jacht, maar ook door de groteske opeenstapeling van tics en hebbelijkheden waarmee veel grote musici behept zijn: de koude grimassen en knipperende ogen van de diva, het verstellen van de pianokruk en het geschuif met muziek van de pianist.

Langzaam wordt de krankzinnigheid opgevoerd, met steeds nieuwe, onvoorspelbare gebeurtenissen, waarin de voortdurend eigenzinniger wordende vleugel een belangrijk aandeel heeft.

Het effect wordt des te sterker door het hoge niveau van de uitvoering. Om iets volkomen belachelijk te maken moet je boven de materie staan, en dat doet Lucia Meeuwsen. Stijlvol laat ze een concert-aria uit het spoor lopen, en zingt verbeten door als de pianist in trance raakt boven zijn toetsenbord. Maar uiteindelijk delven beide musici het onderspit tegen het opstandige instrument, dat zelf ook niet ongehavend uit de strijd komt.

Het Konsert werd eerder uitgevoerd in juni, maar kreeg toen door de Holland Festival-koorts niet de belangstelling die het verdiende. Vandaar deze serie herhalingen. Joling begint zondag al met try-outs van zijn nieuwe "konsert voor kijkers", Minus Mozart, een solo-optreden waarin de Westendorfer opnieuw een belangrijke rol zal spelen.


© Frits van der Waa 2006