de Volkskrant van 9 maart 1987, Kunst, recensie

Brüggen in de negentiende eeuw

Orkest van de Achttiende Eeuw met C.Ph.E. Bach, Haydn, Mendelssohn. Dirigent Frans Brüggen. De Doelen Rotterdam.

Lef hebben ze, Frans Brüggen en zijn Orkest van de Achttiende Eeuw. Met behulp van zijn authentiek instrumentarium snoept dit gezelschap stukje bij beetje de lekkerste hapjes van het bord van de traditionele orkesten. Het begon met Mozart en Haydn, toen volgde Beethoven, en nu, zes jaar na de oprichting van het orkest, is het aangeland bij Mendelssohn.

Een record is dat niet: Nikolaus Harnoncourt waagde zich ooit aan Strauss-walsen. Maar dat was meer een uitstapje. Met hun jongste programma marcheren Brüggens keurtroepen triomfantelijk de negentiende eeuw in, op de muziek van Mendelssohns Italiaanse symfonie.

Felix Mendelssohn-Bartholdy kun je met de beste wil van de wereld niet meer tot de achttiende-eeuwse componisten rekenen. Hij werd geboren in 1809. Zijn Vierde symfonie, bijgenaamd de Italiaanse, schreef hij in 1833. Kijk tien jaar verder, en je zit bij Wagners Fliegende Holländer.

Het is een spraakmakende stap, waarbij ook publicitaire overwegingen een rol gespeeld moeten hebben. Het Orkest is grotendeels afhankelijk van sponsors, en met rustig blijven opereren in het vertrouwde gebied trek je de aandacht niet. Door die slagvaardigheid en het aftasten van de eigen grenzen onderscheidt het Orkest van de Achttiende Eeuw zich van vergelijkbare "authentieke" ensembles.

Maar het doorstoten naar Mendelssohn kan niet zomaar een stunt of een experiment genoemd worden. Het is eerder een logische voortzetting. Mendelssohns muziek stoelt in veel opzichten duidelijk op die van de achttiende eeuw. De orkestbezetting is bescheiden, en zijn harmonisch palet is nauw verwant aan dat van de Weense klassieken.

Toch is Mendelssohns Italiaanse symfonie een typisch romantisch werk. Het is in de eerste plaats abstracte muziek, maar heeft tegelijkertijd een subjectieve lading en het karakter van een sfeerschildering.

Zoals alle muziek die het Orkest van de Achttiende Eeuw onder handen neemt krijgt het werk een enorme schoonmaakbeurt. Mendelssohns orkestratiekunst komt in een nieuw daglicht te staan. Het wollige, mollige geluid van het traditionele symfonie-orkest maakt plaats voor een heldere en boventoonrijke strijkersklank, waartegen de volkomen eigen kleur van de authentieke blaasinstrumenten gloedvol afsteekt.

Op zichzelf is de briljante klank van het orkest niet voldoende om de muziek overtuigingskracht te geven. Dat bleek althans in Haydns symfonie nr.101, De klok. Haydns verhaal heeft altijd een pointe. Brüggen vertelt het echter te droog, waardoor de uitvoering ondanks de tentoongespreide discipline en souplesse weinig opwinding teweegbracht.

Daarentegen laat de vertolking van de Mendelssohn-symfonie niets te wensen over. Details en grote lijnen zijn superieur vormgegeven, distantie en lyriek volmaakt in balans. Waar in de meeste uitvoeringen het gewicht op de wervelende hoekdelen gelegd wordt, benadrukt het Orkest van de Achttiende Eeuw de organische eenheid van de symfonie door juist de langzamere middendelen meer naar voren te halen. Hun golvende melodiebogen krijgen een even betoverende als beheerste schoonheid, emotioneel, maar zonder enige sentimentaliteit. Ook in het optimistische Allegro vivace waarmee de symfonie opent, en in het slotdeel, een nerveus voortrazende Saltarello, rekenen Brüggen en zijn gezelschap trefzeker af met het stigma van de oppervlakkige elegantie dat Mendelssohns muziek soms aankleeft.

De negentiende eeuw is aangebroken. Wie volgt?