Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 20 oktober 1987, Kunst, recensie

Celliste Gutman bezield door intense kracht

VARA-matinee: werken van Beethoven, Brahms, Schumann en Schnittke, door Natalia Gutman, cello, en Irina Sucharepskaya, piano. In het Concertgebouw, Amsterdam.

Wat doet een cello-recital in de Grote Zaal van het Concertgebouw, en dat ais opening van een serie die verder uitsluitend bestaat uit orkest-optredens? De koorddans op vier hooggespannen snaren, die de Russische celliste Natalia Gutman in de VARA-Matinee uitvoerde, gaf op die vraag het enig mogelijke antwoord: wereldformaat.

De reeks van 24 matinees die de VARA dit seizoen organiseert, is onderverdeeld in een viertal series: een opera-in-concertvorm-serie, een serie rondom het werk van Igor Stravinsky, een oude-muziek-serie, en een serie met "klassiek" repertoire (van Mozart tot Tristan Keuris).

In de laatstgenoemde serie beet Natalia Gutman de spits af met Schumanns Märchenbilder en sonates van Beethoven, Brahms, en Schnittke. Gutman, een celliste uit de school van Rostropowitsj en veelvoudig concourswinnares, trad al eerder in Nederland op, onder andere met het Radio Filharmonisch Orkest en het Concertgebouworkest. Haar gespierde toon, gedreven voordracht, en het elastisch en uitgebalanceerd samenspel met pianiste Irina Sucharepskaya, zetten de zintuigen op scherp.

Of het nu gaat om de lyriek van Schumanns Märchenbilder, om de vochtige herfstvlagen in Brahms' tweede cellosonate, of om de sombere verbittering in de Cellosonate van haar landgenoot Alfred Schnittke, gecomponeerd in 1978 en nu al een welhaast klassiek repertoirestuk, alles wordt bij Gutman bezield door kracht, gebundelde energie, intensiteit.

Zo beklimt Natalia Gutman de toppen van de Parnassus. Schiere hoogte, ijle lucht en inspanning doen haar duizelen, en even lijkt de hemelse zang op de a-snaar aan zuiverheid in te boeten. Maar ze komt er, fier en ongenaakbaar.


© Frits van der Waa 2006