Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 14 januari 1989, Kunst, recensie

Keuris' Catena: gonzend metaal en vurige blazers

Muziek van Keuris, Bernstein en Zemlinsky, door het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Edo de Waart in het Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 15 januari, 14.00 uur.

De moderne C-serie van het Concertgebouworkest is de afgelopen jaren door een diep dal gegaan. De zaal werd steeds leger, en de programma's werden niet alleen veel te laat bekend gemaakt, maar hingen bovendien als los zand aan elkaar.

Het is dit seizoen allemaal ten goede gekeerd. Komt het door het eeuwfeest van het orkest, door de artistieke inbreng van de nieuwe chef-dirigent Riccardo Chailly of door andere factoren? Feit is dat het Concertgebouworkest met de C-serie weer zonder gezichtsverlies voor de dag kan komen, al zijn de programma's (opgesteld volgens de "Picasso-formule"; een combinatie van vroeg en recenter werk uit deze eeuw) nog niet revolutionair te noemen.

De samenhang van de programmering zit hem eerder in enkele rode draden die losjes door de hele serie heen lopen, dan in de concerten zelf. Zo bracht het orkest donderdag drie radicaal verschillende stukken, die desondanks een goed verteerbaar menu opleverden. Catena, een nieuw stuk van Tristan Keuris fungeerde als een voedzame eerste maagvulling, Leonard Bernsteins fluitconcert Halil als licht tussendoortje, en Zemlinsky's Lyrische Symphonie, uit 1923, als imposante hoofdschotel, waarin dirigent Edo de Waart zich een eminente maître de cuisine betoonde.

Het dubbele eeuwfeest (van Concertgebouw én -orkest) heeft Tristan Keuris twee compositie-opdrachten opgeleverd. Zijn Klarinetkwartet, een bestelling van het Gebouw, beleeft aanstaande vrijdag zijn eerste uitvoering. Catena is een cadeautje voor het jarige orkest, afkomstig van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. De opdracht betrof oorspronkelijk een kort werk voor een kleine groep blazers.

Catena heeft echter een duur gekregen van bijna twintig minuten en een luxueuze bezetting van 31 blazers, plus een batterij slagwerk. Keuris spreekt in het programmaboekje van "een uit de hand gelopen opdracht."

Maar de overige aspecten van het stuk heeft hij, zoals te verwachten was, strak in de hand gehouden. In al zijn werk heeft de nu 42-jarige componist immers bewezen het componisten-ambacht tot in de finesses te beheersen.

Catena ("ketting") is opgebouwd als een reeks van variaties, waarin evenwel geen werkelijk thema aan de orde komt. Het stuk heeft het effect van een organisch opgebouwde parade van aaneengesloten segmenten. Daarin circuleren verschillende – maar uit een gemeenschappelijk basismateriaal ontsproten – harmonische en ritmische ideeën. Prominente elementen zijn onder meer een aantal pendelende, Big-Ben-achtige klok-motiefjes en een haast bezwerende formule van drie kalme, zwoele blazersakkoorden.

De spanningsbogen in Catena stijgen en dalen onophoudelijk, maar zijn zo gedoseerd dat ze de verschillende secties eerder articuleren dan verdoezelen. Daarbinnen speelt Keuris, als een behendig evenwichtskunstenaar, met vorm, kleur en volume.

Keuris wordt niet beschouwd als een Radikalinski onder de eigentijdse componisten. Hoewel zijn muziek gefundeerd is op eigentijdse klanken en technieken dwingen zijn voorkeur voor logica, zijn aandacht voor de behoeften van het oor, en zijn historisch besef hem dikwijls in de richting van samenklanken en structuren die zwemen naar het traditionele.

Zo leiden ook de welluidend-dissonante tertsstapelingen, de gonzende metaalklanken en de vlammende blazersguirlandes van Catena tot een beheerste sensualiteit, die welhaast klassiek aandoet.


© Frits van der Waa 2006