de Volkskrant van 7 december 1992, Kunst, recensie

Vreemde, vuile, rauwe, schone, verfijnde Rumori

Rumori 2: AItena Ensemble, Boerman en Analecta. Frascati, Amsterdam.

Het voordeel van geïmproviseerde muziek is dat er altijd doorgewerkt kan worden, wat er ook misgaat. Toch was het een lelijke tegenvaller dat gitarist Derek Bailey zondag niet kwam opdraven. In de tweede aflevering van Rumori, de concertserie die grensverlegging en kruisbestuiving in het vaandel voert, had Bailey moeten concerteren met een bandcompositie van Jan Boerman.

Het vervelende van het geval was dat de combinatie Boerman-Bailey zo mooi bedacht was. Stel je voor: de onvoorspelbare sprieterige geluiden van de Britse gitarist, oproeiend tegen de elektronische getijdenstromen van magister Boerman.

Nu zagen de bedenkers van het plan, Michel Waisvisz en Huib Emmer, geen andere oplossing dan Baileys plaats in te nemen. Met hun eigen instrumenten: elektrische gitaar, keyboard en De Handen (het instrument waarmee Waisvisz lichaamstaal in muziektaal omzet). Het resultaat was vreemd, nu eens chaotisch, dan weer opzienbarend, maar bijzonder boeiend. Tegenover de 'schone' bandgeluiden van Boerman (een omgewerkte versie van zijn Ontketening II) zetten Waisvisz en Emmer 'vuile', schokkende en schrapende tegentonen en -bewegingen. Dat leidde soms tot perfecte bouwseltjes van timing en kleur, die echter even zo vaak weer aan diggelen werden geknald.

Het blijft een wonderlijke discipline, zo'n ontmoeting tussen opperste vormen van vrijheid en beteugeling. Bovendien is de confrontatie per definitie nauwelijks herhaalbaar.

En toch staat het buiten kijf dat Rumori een genre in het leven geroepen heeft. Een herkansing voor het koppel Bailey/Boerman zou niet zou misstaan.

Het programma herbergde meer extremen. In die context maakte het Maarten Altena Ensemble een opvallend beschaafde, haast verfijnde indruk. Altena en zijn muzikanten, die volgende week beginnen aan een serie concerten met saxofonist/klarinettist Roscoe Mitchell bedrijven een mengvorm van improvisatie en compositie. Hun raffinement en hun onderlinge samenwerking is zo groot dat het klinkend resultaat nauwelijks nog verschillen tussen 'bedacht' en 'gevonden' verraadt.

Hoewel bij het trio Analecta eenzelfde soort muzikanten-intelligentie te beluisteren is houdt daarmee tevens elke overeenkomst op. Analecta, aangevoerd door David Dramm, tevens actief als componist van 'serieuze muziek', maakt een soort meta-rock. Noem het maar heavy meta, want de drie drijven de rauwe klankkwaliteiten van versterkte gitaar, contrabas en drums op de spits. Het oorverdovende trio heeft een groot deel van de tijd verdacht veel weg van een willekeurig rockgroepje. Maar zonderlinge zijpaden, bezaaid met tegendraadse ritmes en tempowisselingen, onthullen dat er meer aan de hand is – voorzover het gedisciplineerde handwerk van de muzikanten dat al niet verried. .