Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 8 maart 1994, Kunst, recensie

Stimulans voor instrumenten van tweede rang

Finale Gaudeamus Vertolkersconcours. De Doelen, Rotterdam. Radio 4: 17 maart.

De uitslag van het Internationaal Gaudeamus Concours voor vertolkers van hedendaagse muziek bevestigt de emancipatie van wat eertijds tweederangs-instrumenten waren: de accordeon en de blokfluit. Toch is de Duitse Margit Kern (26) niet de eerste accordeonist die een Gaudeamus Concours wint. Die primeur was zeven jaar geleden weggelegd voor haar landgenoot Stephan Hussong. Het Gaudeamus Concours is de enige hedendaagse muziekwedstrijd die openstaat voor alle soorten musici van onder de 35 jaar, inclusief vocalisten en ensembles van maximaal negen spelers. Aan het concours, dat sinds vorig jaar weer jaarlijks in Rotterdam gehouden wordt, deden dit jaar 57 musici uit 16 landen mee.

Opvallend aan het finaleconcert was de variëeit aan instrumenten, hetgeen volgens Gaudeamus-directeur H.Heuvelmans laat zien 'waar het concours over gaat' Met andere woorden: over muziek maken. Naast de accordeon en de blokfluit waren de cello, de piano en slagwerk vertegenwoordigd. Ook de uitgevoerde muziek was heel divers. De finalisten beproefden hun krachten op twintigste-eeuwse klassiekers als Xenakis, Boulez en Berio, maar ook op minder bekende grootheden als George Aperghis en Rolf Riehm. In verschillende van deze stukken was bovendien het gebruik van de stem voorgeschreven.

Hoe zeer er ook appels met peren moesten worden vergeleken, toch was het onmiskenbaar dat Kern en de Engelse blokfluitiste Julia Whybrow, die de tweede prijs behaalde, de grote kanshebbers waren. De intensiteit waarmee Kern zich in het evocatieve werk van Goebaidoelina boven de toch onontbeerlijke virtuositeit uitspeelde overtrof nauwelijks wat Whybrow bereikte in Berio's Gesti en in een knotsgek Gebräuchliches van Rolf Riehm. Opvallend was ook de manier waarop Whybrow, een leerlinge van Walter van Hauwe, haar stemgebruik combineerde met een krachtige toon en felle attaques op de altblokfluit.

De interpretatie die de franse cellist Christophe Roy gaf van Xenakis' Nomos Alpha was zo fel en krachtig dat het hem een snaar kostte. Roy behaalde behalve de derde prijs ook de speciale cello-prijs. De Italiaanse pianist Ciro Longobardi en de Japanse slagwerkster Yuko Suzuki, die als vierde en vijfde eindigden, imponeerden vooral door hun technische beheersing.


© Frits van der Waa 2006