Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 17-03-1995, Pagina 11, recensie

PLATEN: KLASSIEK

Cello-solisten tussen boenwas en vanillevla

Haydn: celloconcerten en Symfonie no. 104 door Pieter Wispelwey en Florilegium. Channel Classics CCS 7395.

Vanaf komende dinsdag verzamelt zich in Scheveningen weer een keur aan cellisten, belust op een eervol plaatsje in het Scheveningen Internationaal Muziekconcours.

Wie weet nog dat Pieter Wispelwey, de Nederlandse wondercellist, er die eerste keer, in 1987, al in de voorronde uitgeknikkerd werd? Wispelwey is sindsdien bezig te bewijzen dat de concours-jury er faliekant naast heeft gezeten, hierin krachtig gesteund door het label Channel Classics. Aan zijn al hooggeprezen discografie (Beethoven, Bach, Vivaldi, Brahms) heeft hij nu een cd met de twee celloconcerten van Haydn toegevoegd. Uiteraard bedient hij zich hierbij, net als de leden van het Britse ensemble Florilegium, van een achttiende-eeuws instrument.

Het is echter te betwijfelen of ze in de achttiende eeuw ook zo speelden. Dat wil zeggen: misschien kwamen Joseph Franz Weigl en Anton Kraft, de twee cellisten voor wie Haydn zijn concerten schreef, in de buurt van wat Wispelwey er mee doet. Zijn interpretatie maakt de indruk dat zijn geest nog leniger is dan zijn vingers. Zijn spel is tegelijkertijd flamboyant en ingetogen. Elke frase krijgt zijn eigen spanningsboog en die spanningsbogen sluiten zich aaneen tot een speels, maar dwingend betoog, in een nauwe samenhang met het weerwerk van het ensemble. Het samenspel tussen solist en orkest wordt nog benadrukt door de perfecte opname, waarin de argumenten van de twee (ongedirigeerde) gesprekspartners innig verstrengeld, maar toch discreet en helder naar voren komen. Alleen al de cadenzen, merendeels door Wispelwey zelf en voorzien van stijlzuiver stuntwerk, maken deze registratie uniek. Vergeleken daarbij maakt het derde werk op de plaat, een transcriptie voor strijkkwartet, fluit en pianoforte van Haydns Symfonie nr. 104, toch een ietwat spichtige indruk, al ligt dat meer aan de aard van het beestje dan aan de behartigenswaardige uitvoering van Florilegium.

Ginastera, Fortner, Henze, Beck, Dutilleux, Lutoslawski, Berio, Halffter, Britten, Huber, Holliger, Boulez: 12 hommages à Paul Sacher pour violoncelle, door Patrick en Thomas Demenga. ECM New Series ECM 1520/21.

Het ECM-label, dat zich via Arvo Pärt en Keith Jarrett geleidelijk naar minder zweverige sferen begeeft, wijdt een dubbel-cd aan een bijzondere collectie cellomuziek; de twaalf werken die op instigatie van Mstislav Rostropovich gecomponeerd werden ter gelegenheid van Paul Sachers zeventigste verjaardag, op 18 april 1976. Wat de twaalf stukken tot een collectie maakt is dat ze alle gebaseerd zijn op het zelfde thema, afgeleid van de naam van Zwitserse maecenas: eS-A-C-H-E-Re (wat wij B noemen heet in het Duits H).

Met de uitvoering door Thomas en Patrick Demenga (van wie ik maar aanneem dat het broers zijn) heeft ECM al deze stukken voor het eerst op een cd bijeengebracht. De Demenga's hebben niet de enorme joie de vivre van een Wispelwey, maar hun interpretaties zijn eersterangs. Hun krachtige, gave spel ontloopt elkaar nauwelijks, en hun glanzende toonvorming wordt door de net niet te gulle akoestiek nog eens extra in de boenwas gezet.

Rostropovich had niet de eerste de besten uitgenodigd, en een aantal van dit dozijn stukken hoort inmiddels ook tot de bekende celloliteratuur, met name Messagesquisse van Pierre Boulez. Andere grootheden zijn Benjamin Britten (die het met een werkje van één minuut zeer kort hield) Lutoslawski, Berio, en Dutilleux, die met zijn 3 Strophes sur le nom de Sacher een van de fraaiste stukken bijdroeg. Verrassingen zijn het vlammende Puneña no. 2 van Alberto Ginastera, en een Thema met variaties, waarin Wolfgang Fortner een betrekkelijk zakelijk, maar gewiekst spel met de noten speelt.

Tavener en Bloch, door Steven Isserlis en de Moscow Virtuosi o.l.v. Vladimir Spivakov. RCA Victor. 09026 61966 2.

De twintig minuten durende cd-single die de Engelse cellist Steven Isserlis samen met de Moscow Virtuosi heeft opgenomen is voor de helft gevuld met de vanillevla-muziek van John Tavener. Eternal Memory heet dit werkstuk, waarvan vooral het middendeel vrij onuitstaanbaar is. Ernest Blochs From Jewish Life, oorspronkelijk voor cello en piano, hier in een bewerking voor cello en strijkers, is een wat substantiëler stuk, maar ook deze uitvoering neigt naar het larmoyante. Hoewel zijn hoge tonen iets benepens hebben speelt Isserlis innig cantabile. Hij zal wel wat meer in zijn mars hebben, maar over zijn smaak valt te twisten.


© Frits van der Waa 2006