de Volkskrant van 22-05-1995, Pagina 11, Kunst, recensie

Ballet Orkest laat componisten zwemmen

Project Jonge Componisten: werken van Vandevorst, Koolmees, Van Onna, Geertens en Visman, door het Nederlands Ballet Orkest o.l.v. Lucas Vis. Radio 4: 20 juni, 20.00 uur.

Stel je voor dat je een tekenaar bent die geblinddoekt een tekening moet maken. Of een timmerman die zonder duimstok en winkelhaak een kast moet bouwen. Of dat je een feestmaaltijd in vier gangen moet bereiden zonder te mogen proeven hoe het smaakt. Dat is ongeveer hoe een componist die zijn eerste orkestwerk op papier zet zich moet voelen. Hij heeft iets in zijn hoofd, hij weet hoe het moet, maar kan het resultaat niet controleren. En als het werk niet gespeeld wordt zal hij nooit weten of hij de kunst van het droogzwemmen - die alle componisten hoogte moeten beoefenen - werkelijk meester is gebleken.

Daarom past hier allereerst een woord van medeleven met de veertig componisten wier werk zaterdag niet werd uitgevoerd door het Nederlands Ballet Orkest.

Voor de vijf uitverkorenen had het ook niet veel gescheeld. Hoe naarstig het NBO ook probeert om elk jaar weer een aflevering van zijn Project Jonge Componisten te verzorgen, een dergelijke activiteit hoort subsidietechnisch niet tot het takenpakket van het orkest. Vorig jaar is het er helaas niet van gekomen, maar dank zij enkele cultuurfondsen is het gelukt het unieke project nieuw leven in te blazen. Dat is niet voor niets geweest: veel van de gespeelde muziek bleek in staat om ook andermans oren gespitst te houden.

Dat gold vooral voor de twee twintigers van het vijftal (als het over componisten gaat moet het woord 'jong' moet altijd ruim worden opgevat). Zo maakt Nachtvlinder, waarmee het concert werd geopend, benieuwd naar wat de 25-jarige Toon Vandevorst nog meer te vertellen heeft. De voornaamste ingrediënten, een percussiebatterij à la Varèse en Ligeti-achtige sluier- en clusterklanken) zijn niet heel oorspronkelijk, maar Vandevorst weet ze even spaarzaam als trefzeker te hanteren. Fraai zijn de steeds sterker vertraagde replays van de heksenketel die halverwege het stuk uitbreekt.

De iets oudere en al iets bekendere Peter van Onna toont zich in zijn Rain, Steam and Speed, geïnspireerd op het gelijknamige schilderij van William Turner, een begaafd eclecticus. Het virtuoos gecomponeerde stuk neigt vooral in zijn klankkleur naar iets wat je 'neo-impressionisme' zou kunnen noemen, al heeft het soms ook een bijna té opdringerige brutaliteit. Het werk doet zich na het lezen van de toelichting - die Van Onna misschien beter niet had kunnen schrijven - onontkoombaar voor als een weids klanklandschap waar een stoomtrein doorheen komt denderen. Ondanks een paar zwakke plekjes - de melodiek van de hier en daar opduikende soli en duetten is bepaald gezapig te noemen - is het een imponerend werkstuk.

Hans Koolmees' Waters en wortelen - part 2 is een hoekig, Stravinskiaans ritueel van openliggende intervallen en scherp onderscheiden kleuren, dat in het midden even iets te lang bij de stof stilstaat, maar je in de finale met een alarmerend kopergeloei weer bij de les betrekt.

Terwijl Heartland van Gerda Geertens gebukt gaat onder een erg introverte afwikkeling van een bescheiden idee, kampt Bart Visman in zijn Orchestrales eerder met het omgekeerde probleem, wat paradoxaal genoeg in beide gevallen een zekere grauwheid tot gevolg heeft. Maar al bevatten deze gangen van de feestmaaltijd dan te weinig zout of te veel peper, ze zijn in elk geval met liefde klaargemaakt. Derhalve eten we ons bordje leeg, prijzen dirigent Lucas Vis en het Ballet Orkest voor de perfecte bediening en beloven dat we volgend jaar graag weer van de partij zullen zijn.