de Volkskrant van 29-09-1995, Pagina 11, Kunst, recensie

Volharding verkent hoekstenen

Laman, Kulenty, Tickmayer, Adriaansz en Torstensson door Orkest de Volharding. De IJsbreker, Amsterdam.

Wie had gedacht dat zulke potige knuisten ooit nog eens gestalte zouden geven aan de subtiele verlokkingen van schuiffluit en melodica? Orkest de Volharding blijkt altijd weer bereid de uithoeken van zijn eigen, van oudsher militante sound te verkennen - ditmaal aan de hand van de verdroomde klanktransformaties in Orphic Drones & Pagan Beats, een nieuwe compositie van Stevan Kovacs Tickmayer.

Het is een landschappelijk stuk, dat zich voortspint als een vanuit een trein waargenomen aaneenschakeling van taferelen en nu eens uitzicht biedt op idyllisch natuurschoon, dan weer op industrieterreinen. Tickmayer weeft de verschillende klankkleuren met een scherp gehoor dooreen, maar werkelijk meeslepend wil de reis niet worden. Misschien is het juist die continuïteit, de mee-evoluerende, maar in wezen ononderbroken ondergrond van doorklinkend geluid dat, weer als in een trein, een zekere afstandelijkheid in de hand werkt.

Vergeleken daarbij drukt de andere première in dit Volharding-programma je voortdurend opnieuw met de neus op de feiten: Barrier Music van Peter Adriaansz, beduidend pakkender, met zijn discontinue montage-vorm waarin de beurtzang tussen verschillende instrumentengroepen een essentiële rol speelt. Ook Adriaansz laat de muziek evolueren, maar deze evolutie is eerder een survival of the fittest, het verhaal van door obstakels gedwarsboomde noten, die zich voortdurend moeten aanpassen om te overleven. Pas aan het slot wordt er zoiets als een vreedzame coëxistentie bereikt. Barrier Music is De Volharding op het lijf geschreven, met zijn bitse, machinale klankmateriaal, een genetische code die ook besloten blijkt te liggen in de zoete tertsklanken die onverwacht hun intree maken en langzaam uitgewalst worden tot dissonanten. Adriaansz neemt er de tijd voor, ruim twintig minuten. Hij zou er waarschijnlijk geen kwaad aan doen hier en daar wat weg te snoeien, maar in de grond is het een overtuigend stuk, met zijn sluitende proces van contrast, ontwikkeling en combinatie.

Als derde première in dit concert was een stuk van voormalig Volhardingtrombonist Toon van Ulsen aangekondigd. Untitled, luidde de werktitel, die door het orkest met al even grote oorspronkelijkheid van geest tot motto van het programma is verheven. Uitgesteld was misschien een wat veiliger werktitel geweest. In plaats daarvan nam het orkest nu Hanna Kulenty's monolithische Air in reprise.

Het optreden werd geschraagd door twee imposante hoekstenen uit het Volharding-verleden, Vortex van Wim Laman en Järn van Klas Torstensson, stukken die het orkest mede dank zij de coördinerende activiteiten van dirigent Jurjen Hempel meer dan ooit de scherpte van een oorverscheurend ploegijzer weet te geven.