de Volkskrant van 29-01-1996, Pagina 8, Kunst, recensie

Mullova en Anderszewski op zeldzaam niveau

Brahms, Debussy, Webern en Beethoven door Viktoria Mullova en Piotr Anderszewski. Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 2 februari, 20 uur.

Violiste Viktoria Mullova bleek zaterdag de programmasuggestie van de Matineeconcerten-redactie beleefd naast zich neergelegd te hebben. Exit Haydn, Mozart, Bartok, Milhaud en Prokofjev, samen met het beloofde ensemble. In plaats daarvan bracht Mullova samen met haar vaste begeleider, de Poolse pianist Piotr Anderszewski, een recital ten gehore dat was opgebouwd volgens de beproefde sandwich-formule. Twee dikke bruine boterhammen (Brahms en Beethoven) met daartussen een plakje Franse kaas (Debussy), gegarneerd met vier microscopische, maar exquise kappertjes (Webern).

De van oorsprong Russische violiste, zelf elegant gegarneerd in een strakke leren broek, had gelukkig wel in de gaten waar de voorkeur van het Matinee-publiek naar uitging, en was zo vriendelijk om als toegift Weberns Vier Stücke voor viool en piano nog eens uit te voeren. Het publiek deed van zijn kant indrukwekkende, maar vergeefse pogingen om het hoesten te onderdrukken: Weberns stukken uit 1910 zijn niet alleen uitermate kort, maar ook vrijwel steeds heel erg zacht. Toch slaagden Mullova en Anderszewki erin om alle etherische nuances van deze in figuurlijke zin zeer grote muziek haarscherp naar voren te brengen. Een fascinerende vertolking.

Meer nog dan Mullova zelf, wier spel zo superieur is dat er zogezegd een zekere superioriteit in doorklinkt, dwong Anderszewski bewondering af, door zijn vermogen de muziek tot leven te brengen in glasheldere, maar warme en rijk geschakeerde tinten. Vooral in Beethovens 'Frühling'-sonate bewees hij een scherp oor te hebben voor datgene wat doorgaans verscholen blijft in het middenregister.

Het samenspel van beide muzikanten is van een zeldzaam hoog niveau. Het enige wat licht afbreuk deed aan dit optreden was dan ook Mullova's koele perfectie. Haar pleidooi kan, hoe overtuigend ook, met geen mogelijkheid vlammend worden genoemd. Zo maakte Brahms' tweede vioolsonate een bijna over-esthetische indruk. Daarentegen leidde die scherpgepolijste precisie in Debussy's sonate tot een ideale balans tussen het opgaan in en het omgaan met de klank, die zelfs in de voor deze muziek eigenlijk te ruim bemeten Grote Zaal goed tot zijn recht kwam.