Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 26-03-1996, Pagina 14, Kunst, recensie

Dikke akkoorden en leuke onzin in twee versies Stabat Mater

Szymanowski en Rossini, door het Brabants Orkest, het Brabant Koor en solisten o.l.v. Ed Spanjaard. Muziekcentrum Frits Philips, Eindhoven.

Met het oog op de naderende Paasdagen bracht het Brabants Orkest de afgelopen week een programma met twee Stabat Maters, het ene van de Poolse componist Karol Szymanowksi, het andere van de Italiaan Gioacchino Rossini. Dit laatste werk had misschien beter omstreeks carnaval uitgevoerd kunnen worden, het eerste zelfs beter helemaal niet, maar alles bijeen was het goed door te komen.

De tekst van het Stabat Mater stamt uit de Middeleeuwen en beschrijft de smarten die de Moeder Gods doormaakt bij het aanschouwen van haar aan het kruis genagelde Zoon. In zijn op Poolse volksmuziek geïnspireerde zetting uit 1926 heeft Szymanowski deze treurnis vervat in dikke, eensgezind voortploegende akkoorden, die zich doorgaans over een vlak landschap van aangehouden bastonen of -patronen voortbewegen. Dat leidt, mede door een ongeïnspireerde behandeling van de trocheïsche pendelverzen, tot een klein half uur buitengewoon oninteressante muziek, waarin de enkele op elkaar stotende dissonanten nog misplaatst lijken ook.

Rossini's Stabat Mater, dat hij in zijn nadagen componeerde, is dubbel zo lang en beduidend onderhoudender, al wijkt de gewijde stemming om de haverklap voor sjeuïg opera-bravoure en lustige deunen. Als muzikale uitwerking van de tekst is het grotendeels onzin, maar dan wel leuke onzin. Achter een paar stierenvechters à la Carmen, de stenen gast uit Don Giovanni en enkele monologen over minnepijn duikt af en toe een vergezicht op Golgotha op.

Dat dit alles toch een vanzelfsprekende bezieling kreeg was vooral te danken aan de gedreven directie van Ed Spanjaard, die de soms massaal optorenende klanken van het orkest en het Brabant Koor tot vloeiende lijnen boetseerde, en aan de bijdragen van de vier solisten, waaronder vooral die van bas Jaco Huijpen en mezzosopraan Alison Browner naar meer smaakten.


© Frits van der Waa 2006