Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 10-05-1996, Pagina 27, Kunst, recensie

PLATEN: KLASSIEK

Weelderig timbre bij overweldigend Aurelia Quartet

Saxophone Quartets (Verbey, Keuris, Van Onna, Padding, Andriessen en Van Keulen). Aurelia Saxophone Quartet. NM Classics 92053.

Als ik een Nederlandse componist was en ik wilde een strijkkwartet schrijven, zou ik me wel twee keer bedenken. Dan zou ik de nieuwste cd van het Aurelia Kwartet nog eens van a tot z beluisteren en besluiten dat het maar een saxofoonkwartet moest worden. Want dit kwartet musiceert op een niveau waaraan geen strijkkwartet in Nederland kan tippen, zelfs het Orlando Kwartet niet. Weliswaar heeft de rietklank niet de intimiteit van haar, hars en snaren, maar dat wordt bij het Aurelia Kwartet geheel gecompenseerd door weelderige timbres en overweldigend samenspel.

Ook de op deze cd bijeengebrachte composities zijn van een hoge kwaliteit. Vooral Passamezzo van Theo Verbeij en Ritorno van Martijn Padding treffen door hun scherp gedoseerde ontwikkeling en hun uitgekiende harmonische taal. De twee omvangrijkste stukken, Music for Saxophones van Tristan Keuris en Facing Death van Louis Andriessen, hebben gemeen dat ze allebei net iets te lang zijn. Bij Keuris ligt dat aan de steeds naar het hoogste register toewerkende kwispelklanken, bij Andriessen aan de drammerige motoriek van de laatste minuten - die het Aurelia Kwartet bovendien te gemakkelijk afgaat: Facing Death is namelijk oorspronkelijk een strijkkwartet-met-saxofoongedrag.

Deze meegecomponeerde tegenstrijdigheid maakte dat de oorspronkelijke uitvoerders, het Kronos Kwartet, een gevecht tegen de noten moesten leveren. Dat aspect ontbreekt hier, al wint het stuk aanzienlijk aan helderheid. De cd, gecompleteerd met The Gravity of D van Peter van Onna en Kwartet van Geert van Keulen, is niet alleen illustratief voor de kwaliteiten van de spelers, maar ook voor die van de Nederlandse componisten.

Pictured Air (Meijering, Wagemans, Koomans, Van Steenhoven, Keuris en De Kemp). Amsterdam Loeki Stardust Quartet. Channel Classics CCS 8996.

Consort Songs (Dowland, Byrd, Tallis e.a.). Amsterdam Loeki Stardust Quartet en Connor Burrowes. Channel Classics CCS 9196.

Het Amsterdam Loeki Stardust Kwartet beweegt zich op een bijna even adembenemend hoog peil als het Aurelia Kwartet - met dit verschil dat het geluid van vier blokfluiten moeilijker een hele cd lang te verdragen is dan dat van vier saxen, en dat het gehalte van de voor hen geschreven composities ietwat wisselvalliger is. Ook op Pictured Air is een werk van Tristan Keuris een schragende factor. Zijn Passeggiate valt bovendien op door een vloeiende, vrijwel uitsluitend op één melodisch gegeven gebaseerde ontwikkeling.

Het werk van Chiel Meijering, vertegenwoordigd met Een paard met vijf poten en Sitting Ducks, is daarentegen vooral boeiend door zijn ritmische stuwkracht en de bijzondere klanken die hij het ensemble ontlokt. In composities van Bart de Kemp en Karel van Steenhoven overstijgt het piepgehalte de muzikale zeggingskracht - anders dan bij Peter-Jan Wagemans, die in zijn oorpriemende Kwartet van deze nood een deugd weet te maken.

Op de cd Consort Songs die Channel Classic tegelijkertijd met Pictured Air heeft uitgebracht, laat het Loeki Stardust Kwartet een heel andere kant van zijn repertoire horen. De ongerepte schoonheid van deze zestiende-eeuwse madrigaalachtige zettingen, gezongen door de dertienjarige Connor Burrowes, is een balsem op het trommelvlies. Doordat de vocale stukken worden afgewisseld met instrumentale, en ook voor de begeleiding voortdurend andere combinaties van blokfluiten zijn gekozen, is bovendien het gevaar van eentonigheid met succes bezworen.

From the Court of Frederick the Great (Benda, Graun, Kirnberger, Quantz, Müthel en Friedrich II). Barthold Kuijken, Wieland Kuijken en Bob van Asperen. Sony Classical SK 66267.

Dat Frederik II van Pruisen een groot muziekminnaar en een uitstekend fluitist was, zonder wie Bach nooit zijn Musikalisches Opfer zou hebben geschreven, is bekend. Maar verder hoor je de muziek die daar aan het hof gespeeld werd niet vaak. Traverso-speler Barthold Kuijken heeft met zijn cellospelende broer Wieland en clavecinist Bob van Asperen een keuze uit Friedrichs muzikale schatkist gemaakt. Deze zeven fluitsonates, waaronder een van de koning zelf, werpen een boeiend licht op de overgang van het barokke naar het pre-klassieke idioom. Het is zelden 'diepe' muziek, maar de uitvoering is, vooral dank zij Kuijkens rijkgeschakeerde fluitspel, boven alle kritiek verheven.


© Frits van der Waa 2006