Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 08-09-1997, Pagina 11, Kunst, onbekend

Chinese componist Zou wint met 'Eighteen Arhats' Gaudeamusprijs

De Gaudeamusprijs 1997 is gewonnen door de Chinese componist Zou Hang, met zijn 22 jaar de jongste van de zeventien genomineerden. Zou krijgt de prijs voor zijn werk Eighteen Arhats, dat woensdag werd uitgevoerd door het Nieuw Ensemble onder leiding van Micha Hamel. De Gaudeamusprijs wordt elk jaar toegekend aan een componist van onder de dertig en bestaat uit een bedrag van 10 duizend gulden, te beschouwen als honorarium voor een nieuw te componeren werk.

De jury, bestaand uit Robert HP Platz (Duitsland), Rodney Sharman (Canada) en Maarten Altena (Nederland) prees het talent, de inventiviteit en de durf die Zou in zijn compositie aan de dag legde. Temidden van een rijkgeschakeerde, maar kwalitatief wat tegenvallende selectie was Eighteen Arhats een van de weinige verrassingen. Het stuk is geschreven voor zestien muzikanten en bestaat uit drie delen, waarin Zou met een opmerkelijke onbevangenheid elementen uit boeddhistische muziek, de Peking Opera en westerse kunstmuziek tot een caleidoscopisch, maar overtuigend geheel weet te versmelten. Bij het Nieuw Ensemble, dat al dikwijls met Chinese componisten heeft samengewerkt, was het stuk in goede handen. De krachtige vocale bijdrage van dirigent Micha Hamel, bassend als een boeddhistische monnik, zette letterlijk de toon voor een voorbeeldige uitvoering.

Drie componisten hebben een eervolle vermelding gekregen, wat inhoudt dat er in de volgende Gaudeamus Muziekweek opnieuw werk van hen zal worden gespeeld. Het zijn de Fransman Pierre Jodlowski (26), de Engelsman Joe Cutler (29) en de Nederlander Eric Verbugt (30). De jury kwam er voor uit dat ze op dit punt geen overeenstemming kon bereiken. Deze drie componisten hebben dan ook niet meer gemeen dan dat ze voortreffelijk, maar niet erg oorspronkelijk vakwerk leveren. Cutlers SAL'S SAX is een typisch product van het Engelse postminimalisme; Jodlowski, auteur van het met elektroakoestische geluiden opgetuigde Lignes d'incidences, komt uit de Franse IRCAM-school; en Verbugt treedt met zijn Bilder (aus dem Novecento) in de voetsporen van de Duitse expressionisten.

Opvallend is dat geen van de zes genomineerde orkestwerken in de prijzen is gevallen. De oogst viel op dat gebied inderdaad nogal tegen: de meeste stukken getuigen weliswaar van uitingsdrang, maar aan de vraag wat er precies geuit moet worden zijn de makers veelal niet toegekomen. Een aardige uitzondering was het werk Lichtgebiet van de Zwitserse componist Felix Profos, die de verleiding heeft weerstaan alle registers open te trekken en ten minste een verhaal heeft te vertellen heeft, al kost het hem wel moeite er een punt achter te zetten.

De concourscomposities mochten dan wisselend van gehalte zijn, ze waren slechts onderdeel van een voortreffelijk uitgevoerd overzicht van eigentijdse muziek.


© Frits van der Waa 2006