Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 20-10-1997, Pagina 9, Kunst, recensie

Reichs Heil! Heil!-geroep is zonder wansmaak

Muziek van Steve Reich, door het Ensemble Modern o.l.v Bradley Lubman. 18 oktober, Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 21 oktober, 20.02 uur.

Na een kwartier breekt de polyfonie van muziek en beelden abrupt af en verschijnen de woorden to be continued op het scherm. Hindenburg, de eerste akte van Three Tales, is nog maar half af, en gezien het veellagige karakter van deze 'documentaire video opera' is dat geen wonder. Three Tales moet de opvolger worden van The Cave, het grote werk waarmee componist Steve Reich en video artist Beryl Korot opzien baarden tijdens het Holland Festival van 1993.

Behalve een grensverleggend staaltje van technisch kunnen en interdisciplinaire samenwerking was The Cave vooral een werk met een Boodschap: door de gemeenschappelijke wortels van het joodse en het palestijnse volk bloot te leggen leverden Reich en Korot een - bescheiden - bijdrage aan een mogelijke verzoening. Het was in elk geval ook een artistiek credo: kunst staat niet buiten, maar in de wereld.

Met Three Tales is het niet anders. Het thema van het werk, dat vermoedelijk pas in 2001 afgerond zal worden, is, ruw gezegd, de ethische keerzijde van de enorme technologische vooruitgang die de twintigste eeuw te zien heeft gegeven. Hindenburg combineert het roemruchte neerstorten van de gelijknamige zeppelin met beelden van Graaf Paul von Hindenburg, die als president van de Weimarrepubliek Hitler in het zadel zette. Het tweede deel, Bikini, zal gaan over de atoomproeven die de VS na de oorlog uitvoerde. Met het derde deel, Dolly, over het gekloonde schaap van die naam, zijn we dan in onze eigen tijd aangeland.

Overigens zijn Reich en Korot niet vies van techniek. Integendeel. Juist dankzij de techniek kunnen ze putten uit historisch beeld- en geluidmateriaal. Maar dat is duidelijk niet de hoofdzaak, zeker wat de muziek betreft, die grotendeels op orthodoxe instrumenten wordt uitgevoerd - al zijn de noten dan weer afgeleid van de 'zinsmelodie' van de diverse gesproken tekstfragmenten.

Reich en Korot hebben duidelijk leergeld betaald met The Cave, want dit voorproefje van Three Tales is beduidend compacter, en muziek en beeld zijn nog meer verweven tot een onscheidbaar geheel. Zonder de tot in het negenvoudige vermenigvuldigde beelden van langstrekkende legers heeft het Heil! Heil!-geroep dat op een griezelig onderhuidse manier binnenkruipt in muziek geen zin.

Reich is een van de weinige componisten die zich zo iets kunnen permitteren zonder in wansmaak te vervallen. Voor alle aspecten van dit stuk geldt dat het benoembare tegelijkertijd tot een abstractie wordt gemaakt. Korot bouwt een klein visueel scherzo door vijf Hindenburgs in canon hun hoed te laten afnemen. Reich rekt het opgewonden relaas van de radioverslaggever die in 1937 de Hindenburg zag neerstorten uit tot een indringend gescratch, een akoestische pendant van de vernietiging die we op het scherm zien. En tegelijkertijd geeft dit gekreun een pop-achtige losheid aan het strak georganiseerde, steeds kaler wordende raamwerk van gezongen noten dat deze scène begeleidt.

Reich is beroemd geworden als minimal music-componist. Zelf sprak hij altijd liever van 'gradual music'. Die kunst, de kunst van de graduele overgang, is in Hindenburg tot op de vierkante millimeter aangescherpt. Zeker, er zijn ook abrupte montages, bewuste 'lassen'. Maar de kern van Reichs compositie is de muzikale metamorfose, die zich hier, anders dan in zijn vroege werk, menigmaal met grote snelheid voltrekt. Bloedstollend is het uiteenvallen van de marsmuziek - bij gelijkblijvend tempo - wanneer Hitler in beeld verschijnt, en nog verbijsterender is het daaropvolgende proces van vertakking dat tot een fascinerende ritmische gelaagdheid leidt.

Het Ensemble Modern, dat de laatste jaren Reichs vaste gezelschap in Europa is geworden, gaf na de pauze een puntgave uitvoering van Music for eighteen musicians, met de componist zelf aan een van de vier piano's. Dit werk uit 1976, het eerste waarin Reich hoorbaar begint te tornen aan het principe van het 'minimale', bood een treffende terugblik op de lange weg die Reich in twintig jaar is gegaan - een weg die, getuige Hindenburg, nog altijd nieuwe perspectieven biedt.


© Frits van der Waa 2006