Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 01-09-2001, Pagina S7, Kunst, Recensie

Hoekige harppartij in losbladig stuk Guo Wenjing

Werk van Ravel, Guo, en Debussy, door het Radio Kamerorkest o.l.v. Gérard Korsten. 30 augustus, Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 3/10, 10.00 uur.

Wereldpremières zijn in de moderne muziek aan de orde van de dag, maar voor de populair geprogrammeerde Robeco Zomerconcerten in het Concertgebouw is het waarschijnlijk toch een primeur. Het kwam allemaal door harpiste Ernestine Stoop, de drijvende kracht achter het Vijfde Europese Harp Symposium, dat Theater Bellevue deze week verandert in een internationaal harpcentrum.

In concerten, lezingen en workshops komt daar tot en met 5 september de harp in al haar verschijningsvormen aan bod: van de Japanse kugo en de chromatische tripelharp tot en met een elektronisch uitgebreide versie van de hedendaagse harp. Het repertoire reikt van ruim 3000 jaar oude, in spijkerschrift genoteerde muziekfragmenten uit het Midden-Oosten tot en met kersverse composities als de wereldpremière, het Concerto van Guo Wenjing.

Guo (45) schreef zijn nieuwe stuk op verzoek van Stoop, die als harpiste van het Nieuw Ensemble veel werk van hem heeft gespeeld. Zelf was hij er niet bij, vanwege zijn niet al te beste gezondheid.

Zijn Concerto is een enigszins hybride stuk: weliswaar hebben de harp en het orkest geruime tijd het rijk alleen, maar dan komt er ook nog een sopraan in het spel, die een gedicht van de jonggestorven schrijver Haizi, een vriend van Guo, ten gehore brengt. Misschien maakt het stuk daardoor een wat losbladige indruk. Pas in de laatste minuten komt er een beheerst pandemoniumpje op gang, waardoor het werk een fraaie afronding krijgt.

Hoewel dit Concerto een boeiend stuk is, met tal van oorspronkelijke ideeën, ontbeert het die typisch Chinese vingerafdrukken die het werk van Guo en zijn landgenoten zo intrigerend maken. In het begin laat sopraan Irene Maessen nog even een exotisch tremolo horen, maar daarna blijft haar zang beperkt tot tamelijk traditionele lyrische lijnen.

Ook de orkestklank doet veelal eerder aan Midden-Europa dan aan het Verre Oosten denken. Maar Guo heeft zijn opdrachtgeefster niet tekort gedaan. De harppartij van Concerto is veelzijdig, soms zelfs van een onfeminiene hoekigheid, en bij Stoop zijn zowel tere als tegendraadse aspecten in voortreffelijke handen.

Guo's werk werd geflankeerd door muziek van Debussy en Ravel, waarin het Radio Kamerorkest onder de Zuid-Afrikaanse dirigent Gérard Korsten uitstekend partij bood aan de 20-jarige harpiste Gwyneth Wentink, die bekoorde met feeëriek, maar krachtdadig spel.


© Frits van der Waa 2006