Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 03-10-2002, Pagina 13, Kunst, Recensie

Carmen op zakformaat klinkt mager in grote zaal

La Tragédie de Carmen, van Georges Bizet/Marius Constant, door Opera Trionfo o.l.v. Lodewijk de Boer en Benoît de Brock. 30 september, Stadsschouwburg, Utrecht. Tournee. www.operatrionfo.nl.

Carmen, de heldin van Bizets gelijknamige opera, is een femme fatale. Maar in de novelle van Prosper Merimée, waarop de opera gebaseerd is, is ze nog veel ondoorgrondelijker, en zaait nog meer dood en verderf. Om dat verhaal recht te doen maakte Marius Constant in 1981 een 'gecondenseerde' versie van de opera, La Tragédie de Carmen.

Deze broekzak-Carmen, die vijf kwartier duurt en waarvoor vier zangers, twee acteurs en een kamerorkest nodig zijn, beleeft zijn tweede Nederlandse enscenering binnen enkele maanden. In juni was het stuk te zien bij Opera Studio Nederland in een regie van Pierre Audi. Nu is de enscenering die Lodewijk de Boer voor Opera Trionfo heeft gemaakt te zien.

Het is een beetje pech voor Opera Trionfo dat de Audi-voorstelling bijzonder goed was. Daardoor valt de Trionfo-versie in alle opzichten een beetje tegen. Het meest cruciale verschil zit hem in de schaal van de zaal. Waar Opera Studio koos voor kleinere zalen , waar het publiek de spelers vrijwel letterlijk op de huid zat, speelt Trionfo vooral in traditionele schouwburgen. Het zat lekker vol, maandag in Utrecht, maar La Tragédie de Carmen is eigenlijk te intiem voor zo'n zaal, zodat alles wat magertjes aandoet.

Dat geldt voor de klank van het NOG Ensemble, dat onder aanvoering van Benoît Debrock de puntjes grotendeels, maar niet altijd, op de i krijgt. En het geldt voor de stem van Machteld Vennevertloo (Micaëla), die, al klinkt ze fris en helder, maar amper de achterkant van de zaal haalt. Valentin Soukhoudolets (Don José) en Robbert Muuse (Escamillo) lukt dat aanmerkelijk beter.

Met de Carmen die Marianne Selleger neerzet is in vocaal opzicht niet veel mis, al kan haar stem nog een stuk groeien. Ze heeft verschillende timbres en vibrato-gradaties tot haar beschikking. Maar haar verrichtingen doen niet zozeer denken aan een femme fatale - eerder aan een zangeres die Carmen zingt.


© Frits van der Waa 2006