de Volkskrant van 05-11-2004, Pagina 28, Cicero, Recensie

Kermis van kleuren

Ooit gold een operabezoek aan het oosten des lands als een strafexpeditie. Dat was in het tijdperk van Opera Forum, een gezelschap dat uitblonk door artistieke slapte en financieel mismanagement. Forum ging ten slotte in rook op, en uit de as herrees in 1994 de Nationale Reisopera. De nieuwe organisatie ontpopte zich al snel als een belangwekkend productiehuis, wat mede te danken was aan het beleid van intendant Louwrens Langevoort en zijn opvolger Guus Mostart.

In tien jaar tijd bracht de Reisopera meer dan vijftig nieuwe ensceneringen op de planken, en daarnaast nog verscheidene reprises. Van meet af aan omvatte elk seizoensprogramma niet alleen de grote topstukken uit het repertoire, maar ook onbekende werken uit vroeger tijd en nieuwe muziekdrama's uit binnen-en buitenland. De Reisopera heeft zich bovendien ten doel gesteld om beloftevol Nederlands talent een podium te verschaffen. Omdat de organisatie vanuit de vestigingsplaats Enschede vrijwel alle provincies van opera bedient, is het een instituut van landelijke betekenis.

Ter gelegenheid van het tienjarig jubileum heeft de Reisopera nu een schitterend koffietafelboek uitgebracht, getiteld De tijd wordt hier tot ruimte. Dit citaat uit Wagners Parsifal is alleszins op zijn plaats, want het boek biedt aan de hand van honderden foto's een prachtig beeld van de intieme dramatische momenten en de dikwijls monumentale toneelbeelden die de Reisopera-regisseurs het publiek het afgelopen decennium hebben voorgeschoteld – of het nu gaat om de sinistere Salome van Willy Decker of om de kermis van kleuren in Die lustige Witwe van Ernst-Theo Richter en Tine Buyse. Een kort historisch overzicht en een complete lijst van gespeelde opera's ontbreken niet, maar de hoofdzaak zijn toch de door gerenommeerde fotografen gemaakte foto's, die dikwijls de essentie van het muziekdrama in de kern raken.

Een feest van herkenning voor degenen die destijds in de zaal zaten, maar ook voor wie er niet bij is geweest is dit boek een luisterrijke visuele traktatie.

Nationale Reisopera; Ä 44,-(uitsluitend te bestellen via giro 457525460). De tijd wordt hier tot ruimte – Tien jaar Nationale Reisopera in beeld. Foto's van o.a. Hermann en Clärchen Baus.