Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 3 januari 2005 (pagina 16)

Vertiermuziek met een vleugje weemoed

Nieuwjaarsmatinee, Nederlands Blazers Ensemble, Amsterdam, 1 januari.

Zeepbellen en ballonnen vormen de entourage waarin het Nederlands Blazers Ensemble viert dat het nieuwe jaar is begonnen. Daar is al veel lucht aan te pas gekomen, zonder dat er een toon geklonken heeft. Pas wanneer de ballonnen aan het slot van het concert uit elkaar spatten, hoor je hoe veel energie er in zo'n dun vliesje zit.

Het gaat er luchtig aan toe tijdens de traditionele Nieuwjaarsmatinee in het Concertgebouw, maar in het pakket feest- en vertiermuziek schuilen ook minder luchthartige ondertonen. Het rode waslijntje waaraan alle onderdelen zijn opgehangen, is ditmaal 'later'. Dat klinkt hoopvol, maar omdat zo'n thema meteen het onherroepelijk verstrijken van de tijd in gedachten brengt, roept het ook weemoed op. Al bij de eerste noten is het raak, wanneer drie treurende trombones zich buigen over Mein junges Leben hat ein End van Sweelinck.

'Voor iemand die jong is, bestaat later eigenlijk nog niet', filosofeert hoboïst en spreekstalmeester Bart Schneemann. Hij heeft gelijk: de vier juniorcomponisten die ditmaal zijn uitverkoren een bijdrage aan de Matinee te leveren, leven vooral in het nu, en zelfs dat ziet er niet zo rooskleurig uit. 'No tomorrow for you, no tomorrow for me, no second chance', zingt de 17-jarige Channah van 't Riet, terwijl een saxofoon haar gitaarspel van snijdende claxontonen voorziet. En Marnix Dorrestein (13), die een mean blues in zijn elektrische gitaar heeft zitten, rapt over depressies en zinloos geweld.

Op hun mondje gevallen zijn de componerende kinderen bepaald niet. Zelfs de 9-jarige Casimir Geelhoed legt onbevangen aan interviewster Hanneke_Groenteman uit wat de bedoeling is van zijn compositie De Grote Weide: 'Ik hoop dat de natuur blijft bestaan.' Optimisme dus, maar ook niet geheel vrijwaard van doemdenken. Met zijn plastisch uitgebeelde kikkers, vogels en huppelende konijntjes is De Grote Weide een soort Pastorale in zakformaat. Het meest blijmoedig is nog Blitz, waarin de 17-jarige Aafke Romeijn het zap-tijdperk in klank heeft gevat – en van een pakkend arrangement voorzien.

Tegenover de jonge muzikanten heeft het NBE een paar muzikanten voor wie 'later' intussen bijna tegenwoordige tijd is geworden. Manitas de Plata, de Spaanse zigeunergitarist, laat horen dat zijn 83-jarige vingers niets aan rapheid hebben ingeboet. Vergeleken met hem is Little Smokey Smothers (65) een jonkie, maar zijn Blues Man heeft de allure van voorbije tijden. De Blazers demonstreren intussen dat ze van alle markten thuis zijn, de multiculturele incluis. Tussen frenetieke tutti-bombardementen staan fijnzinniger muziekjes van Sjostakovitsj, Schumann en Piazzolla.

Spectaculair zijn de grote trommen die uit het plafond worden neergelaten, en waarvan Schneemann er prompt een aan flarden slaat. Ondanks al het feestgedruis laat de buitenwereld de Blazers niet onverschillig: na een knetterend notenduel met trompettist André Heuvelman tilt slagwerker Peter Prommel zijn Turkse trom op, om te onthullen wat er op het onderste vel staat, Giro 555.


© Frits van der Waa 2006