Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 19 december 2005 (pagina 11)

Weinig verschil tussen twee benaderingen van Bach

Bach en Kaiser, door de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Marcus Creed. 16 december, Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 21/12, 13 uur.
Bach: Weihnachtsoratorium, door the Gabrieli Consort and Players o.l.v. Paul McCreesh. 18/12, Concertgebouw, Amsterdam.

Vief, vlot en monter klonken de twee Bach-cantates die de Britse dirigent Marcus Creed vrijdag uitvoerde in het Concertgebouw met het koor en orkest van de Nederlandse Bachvereniging. Ook de Dialogus von der Geburt Christi van Bachs tijdgenoot Reinhard Keiser beleefde een uitgesproken opgewekte uitvoering die hier en daar misschien een tikje jachtig aandeed. Even opwekkend, maar wellicht ook wat gejaagd klonk de volgende dag Bachs Weihnachtsoratorium bij de Britse dirigent Paul McCreesh, die zijn eigen Gabrieli Consort and Players aanvoerde.

Zo bezien was er tussen de benadering van de beide Angelsaksische ensembleleiders bijzonder weinig verschil. Toch was hier sprake van een heuse richtingenstrijd. Creed doet het met vier solisten en een koor van twee dozijn zangers. McCreesh daarentegen, die met zijn équipe inmiddels al doorgereisd is naar Spanje, heeft een koor van slechts vier zangers, dat waar nodig uitgebreid wordt met de vier solisten. Want dat - zo luiden de jongste inzichten - was de manier waarop Bach het deed.

Eigenlijk maakt het ontzettend weinig verschil, zo kunnen we na deze dubbele exercitie vaststellen. De kwaliteit van de zangers weegt zwaarder dan hun aantal. Bij de Bachvereniging is het ouderwetse contrast tussen het 'grote' - overigens opvallend lichtvoetige - koor en het kleine solistengroepje leuker en spannender. Minder leuk en spannend zijn een alt als Margriet van Reisen, die een mooie stem heeft, maar zingt alsof ze een boodschappenlijstje voorleest. Sopraan Sunhae Im en bas Peter Harvey vergoeden veel.

Bij McCreesh, die elegant uit de flank en met welsprekende voeten dirigeert, staat het solistenkwartet, aangevoerd door de stralende Carolyn Sampson en geschraagd door de pronte tenor Topi Lehtipuu, even stevig in zijn schoenen als het vierkoppige koor.

En natuurlijk is dat oratorium van Keiser, dat de hoofdschotel vormt bij de Bachvereniging, een stuk verrassender dan dat overbekende Weihnachtsoratorium, hoe mooi het ook is. Keisers Dialogus bevat frisse, allesbehalve langdradige muziek, die zeker voor het jaar 1707 opvallend modern aandoet.


© Frits van der Waa 2006