Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

Niet geplaatst artikel voor de Volkskrant, 25 februari 2006


Händel neemt het op voor lelijke cycloop

Händel: Aci, Galatea e Polifemo, door The Gabrieli Consort and Players o.l.v. Paul McCreesh. 23 februari, Concertgebouw, Amsterdam.

Componisten willen nog weleens in hun eigen voetsporen treden. Zo heeft Händel twee keer de mythe van Acis en Galatea tot een muziekstuk verwerkt. Het meest bekende van de twee is de Engelstalige masque uit 1718, maar tien jaar eerder al, in zijn Italiaanse tijd, had Händel zich al eens beziggehouden met deze stof.

Paul McCreesh en zijn Gabrieli Consort and Players volgden deze week het spoor terug, met een reeks uitvoeringen van de cantate Aci, Galatea e Polifemo, die donderdag werd afgesloten in het Amsterdamse Concertgebouw.

De partijen van de twee gelieven Acis en Galatea, werden op voorbeeldige wijze vertolkt door Gillian Webster en Barbara Kozelj. Webster had als mannelijke helft van het paar de hoogste noten en de wildste fiorituren, terwijl Kozelj juist een weldadige laagte tentoonspreidde. Maar de glansrol was weggelegd voor bas Christopher Purves, in de rol van de lelijke, wellustige cycloop Polifemo.

Het verhaal loopt niet goed af, want Polifemo gooit een groot rotsblok naar het hoofd van zijn rivaal Acis, die dat niet overleeft, maar op verzoek van Galatea door haar vader Nereus wordt veranderd in een riviertje. Voor de muziek heeft die dramatische wending daarentegen gunstige gevolgen. De inleidende schermutselingen kosten bij Händel namelijk heel wat tijd zonder dat er veel inspiratie aan te pas komt. De tekst zit stampvol metaforen en vergelijkingen, die niet allemaal even treffend worden uitgebeeld. Zo lijkt de storm op zee waarvan sprake is eerder op een wiegeliedje.

Pas in de tweede helft neemt het werk wel degelijk een hoge vlucht, wanneer Polifemo zichzelf afschildert als een verwarde motvlinder (in een melodie vol onbeholpen sprongen), en Galatea opgelucht kwinkeleert als een vogel. Maar het meest aangrijpend is natuurlijk het in broze, kwijnende strijkersklanken uitgedrukte zieltogen van Acis.

Het verhaaltje wordt wat minder eendimensionaal doordat Händel het in zekere zin opneemt voor de onbehouwen lelijkerd Polifemo - eigenlijk een underdog, een beklagenswaardige zielepoot die geen meisje kan krijgen. Zo brengt hij de reus terug tot menselijke proporties. McCreesh en zijn ensemble belichtten al deze aspecten op behartigenswaardige wijze, met treurig zwevende blokfluitjes, bucolische hobo's en boerse bassen.


© Frits van der Waa 2006