Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

Niet geplaatst artikel voor de Volkskrant, 18 april 2006


Chang en Van Zweden op dreef in echoputmuziek

Sibelius en Rachmaninov, door het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Jaap van Zweden. 15 april, Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 18/4, 20.02 uur. Nederland 3: (Rachmaninov) 7/5, 13.30; 8/5, 24.00; (Sibelius) 14/5, 13.30; 15/5, 24.00.

Vermomd als lelie, in een azuurblauwe jurk met dieproze accenten, maakte violiste Sarah Chang dit weekeinde haar debuut in de ZaterdagMatinee. Haar vertolking van Sibelius' Vioolconcert was even bloemrijk. Hoewel de 25-jarige musicienne, voormalig wonderkind, het werk al bijna twintig jaar in studie heeft en het dit jaar al met verscheidene orkesten gespeeld heeft, klonk er geen routine door in haar interpretatie. De charmante Chang leverde warm en intens spel, en hield waar de componist dat voorschrijft minutenlang in haar eentje de spanning vast.

Haar vocabulaire reikt van doorbloed vibrato op de g-snaar tot kristallijnen flageoletten, en van landschappelijk meewiegen in de orkestpassages tot spectaculair trapezewerk hoog in de nok. Sibelius' compositie is in weerwil van haar lengte van slechts een half uur vermoedelijk het langdradigste vioolconcert uit het repertoire. In dat licht was het een enerverende ervaring, mede dankzij de voortreffelijke chemie tussen Chang en dirigent Jaap van Zweden, die als voormalig violist dit werk als zijn broekzak kent.

De Matineeprogrammeurs hadden er voor het Radio Filharmonisch Orkest en Van Zweden een bijpassend symfonisch werk aan toegevoegd, in de gedaante van Rachmaninovs Tweede Symfonie, die om en nabij even oud, dubbel zo lang en drie maal zo taai is.

Het valt niet te bestrijden dat het zinvol is om standaardwerken telkens opnieuw uit te voeren: in elke zaal zitten toch op zijn minst een paar honderd mensen die zo'n werk nog nooit gehoord hebben - om nog maar te zwijgen van de vele duizenden die dit concert de komende maand per televisie zullen volgen.

De vraag rijst wel of daarvoor niet eerder andere componisten in aanmerking komen dan Rachmaninov, die in deze echoput van een symfonie weinig meer beweert dan dat de burgemeester van Wezel Ezel heet - zij het in diverse geluidsgradaties. De keurtroepen van het Radio Filharmonisch leverden een degelijke vertolking, en Van Zweden hield het geheel op spanning, al deed zijn geestdrift vooral denken aan de ijver van een vakantieganger die een luchtbed met lekkende naden oppompt.


© Frits van der Waa 2006