Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 13 november 2006 (pagina 12)

Mozarts eigen Temptation Island

Così fan tutte, van W.A. Mozart, door het Nederlands Blazers Ensemble. 10 november, Nieuwe Kerk, Den Haag. Herhaling: Enschede (14), Groningen (15), Helmond (16) en Amsterdam (19/11).

Veel spartelende ledematen in een hoop kussens, daar komt het de komende week op neer bij het Nederlands Blazers Ensemble, dat zijn eigen versie van het tv-programma Temptation Island heeft gemaakt, in de gedaante van Mozarts Così fan tutte. Het NBE neemt daarmee een voorschotje op de productie van De Nederlandse Opera, die vrijdag in première gaat.

In Mozarts opera draait het allemaal om ontrouw en verleidingskunst. Twee jonge officieren sluiten een weddenschap af op de standvastigheid van hun geliefden. Ze verkleden zich als Albanezen en proberen elkanders geliefde in het huwelijksbootje te krijgen, wat op een haartje na lukt. De hele opzet is wat wrang en vals, evenals de in de titel vervatte moraal (vrouwen zijn niet te vertrouwen). De mannen zijn immers zelf de grote bedriegers – maar hen treft geen blaam.

De met wattenpruikjes, matrozenpetjes en andere minimale middelen gerealiseerde enscenering van de Blazers klinkt anders dan we gewend zijn. Net als bij eerdere versies van Die Zauberflöte en Le nozze di Figaro gaat het hier om een bewerking voor tien blazers, pauken en contrabas, vervaardigd door Hans van der Heide. Bijzonder is de toepassing van historische instrumenten, waardoor de contrastwerkingen in de klankkleur aanmerkelijk beter uitkomen. De musici schitteren met energiek en dirigentloos spel.

De bewerking bevat vele eigenwijsheden, waaronder het wat minder handige besluit om de meeste recitatieven, plus de partij van de stokebrand Don Alfonso te vervangen door gesproken teksten. Dankzij de sprankelende teksten van Stijn Aerden loopt het goed af, maar de muzikale voortgang blijft desondanks een lastig punt. Daarbij komt dat hoboïst Bart Schneemann, die als de sprekende Alfonso optreedt, wel veel smaak en gevoel voor enjambement heeft, maar eigenlijk te lief is om de vileine aspecten van de rol goed uit te laten komen.

De vier zangers daarentegen zijn volledig in hun element. Johannette Zomer en Ingrid Stijsiger kwinkeleren als Fiordiligi en Dorabella dat het een lieve lust is, terwijl Bernard Loonen en Frans Fiselier ze vocaal stroop om de mond smeren. Kleinkunstenares Maaike Martens, die de rol van intrigante Despina op zich heeft genomen, maakt er al kauwgumkauwend en zwaaiend met strijkijzers een dolle boel van.

Het Nederlands Blazers Ensemble is er met deze Mozart-bewerking opnieuw in geslaagd om grote kunst laagdrempelig gestalte te geven.


© Frits van der Waa 2006