Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 12 april 2007 (pagina K18)

Klankbeschouwelijk

John Adams: Complete Piano Music. Ralph van Raat en Maarten van Veen. Naxos.

Voor een componist die net zestig geworden is (op 15 februari) heeft John Adams weinig muziek voor piano solo gecomponeerd. Zijn hele oeuvre voor het instrument past op één niet al te overdadig gevuld cd'tje, en dan zit er nog een stuk voor twee piano's bij. Adams is toch een man die meer ziet in de flonkerende kleurdoos van een orkest dan in het zwart-wit van de pianotoetsen.

Toch weet hij ook daarmee uitgesproken klankbeschouwelijke muziek te maken. Zijn twee vroege stukken uit de jaren zeventig hebben nog een minimalistische inslag, hoewel het omvangrijke Phrygian Gates al bijzonder woelig begint te worden. Kenmerkend zijn de akkoordwisselingen (gates) die als het ware iedere keer een ander panorama ontsluiten.

Hallelujah Junction, het stuk voor twee piano's uit 1996, begint blijmoedig, wordt dan een stuk grimmiger en eindigt met een quasi-citaat uit Händels Messiah, waarbij Adams het Hallelujah-geroep grootscheeps uit de hand laat lopen. Het korte en meest recente American Berserk is van een grandioze dolgedraaidheid. Pianist Ralph van Raat staat er helemaal boven, maar de opname kon wat guller.

Dutch Airlines: a century of Dutch harmonium music. Challenge.

Een 'Halleluja-commode' heette het in de volksmond, en dat is zeker niet de onvriendelijkste bijnaam voor het harmonium. Dirk Luijmes rehabiliteert het instrument op zijn cd met verzamelde werken uit het vaderlandse traporgelrepertoire, maar gebruikt daarbij wel twee riant klinkende drukwindharmoniums in plaats van de in onze contreien meer gangbare zuigwind-instrumenten, die zo kunnen neuzelen. Het is hoe dan ook een verrassing: Luijmes' Mustel-harmoniums hebben niets amechtigs, maar juist een krachtig geluid met een alerte attaque en een mooie présence. Op het eerste gehoor denk je aan een accordeon, op het tweede niet meer. De grondtoon van de cd is er een van wrangzoete maar grandioze weemoed, of het nu gaat om de van chromatiek verzadigde stukjes van Cor Kint of het malle, recent gecomponeerde Vox Humana van Martijn Padding, waarin de organist zelf mee moet zingen. Sopraan Francine van der Heijden en violist Rémy Baudet zorgen in de gastrollen voor nog meer nostalgische tinten.

Mozart am Stein vis-à-vis. Andreas Staier en Christine Schornsheim. Harmonia Mundi.

Wonderbaarlijker nog is het instrument waarop Andreas Staier en Christine Schornsheim een fraaie keur uit het werk van Mozart laten horen: een Stein vis-à-vis uit 1777, een combinatie van pianoforte en klavecimbel in een instrument. Het is opwindend om te horen hoe die twee in handen van Stein, Mozarts favoriete pianobouwer, samengebracht zijn onder de noemer van een klankideaal. Het timbre heeft het lichte craquelé dat we kennen van die hele oude apparaten, en met name in de twee quatre-mains-sonates is het totaalbeeld soms wat vol. Maar Staier en Schornsheim hebben een opwindende selectie aan bekende en onbekende stukken bijeengezocht, en doen daarmee grootse dingen, waarbij je van de ene verbazing in de andere rolt: spannende om-en-omspelletjes, geintjes in de herhalingen, en als extraatje een korte improvisatie in klassieke stijl.

Jean-Yves Thibaudet: Aria – opera without words. Decca.

Met toetsen is van alles mogelijk, maar je kunt ook te veel willen. Pianist Jean-Yves Thibaudet slooft zich reuze uit om zijn Steinway bekende aria's uit het operarepertoire te laten zingen, maar het lukt toch niet echt. En als het gaat om de Walkürenritt klinkt het al snel potsierlijk.


© Frits van der Waa 2007