Home
Vertalingen
Stukken
Strips
Genealogie
CV
Links
Zoek

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 24 september 2007 (pagina 10)

Niet iedere componist weet de tijd te stoppen

Musica Sacra , 21, 22, 23/9, Maastricht.

Ter hoogte van het stinkend streepzaad klinken lage kwinten, en uit de luidspreker boven het knikkend nagelkruid en de knolspirea komt een hoog gesnor. De tuin van het Natuurhistorisch Museum is omgebouwd tot een akoestisch landschap, waaraan binnenwaaiende viool- en pianoklanken vanuit het belendend conservatorium het hunne toevoegen.

Een buste van Jac. P. Thijsse slaat zwijgend gade hoe Bart van Dongen, auditief kunstenaar, onder een wit tentdak zijn spanninggestuurde synthesizers bedient. Van Dongens klanklandschap De Gestolde Tijd is misschien wel de beste belichaming van het thema van het Maastrichtse Musica Sacra-festival, Visioenen van Eeuwigheid.

De tijd, het doek waarop elke componist zijn klanken schildert, is ongrijpbaar, zeker als binnen dat afgebakende canvas een suggestie van eindeloze uitgebreidheid gegeven moet worden. Een vruchtbaar thema is het desondanks wel, want ook niet-religieuze componisten zoals Louis Andriessen, wiens De Tijd het sluitstuk van het festival is, hebben zich over die problematiek gebogen.

Toch is zoveel eeuwigheid al gauw te veel van het goede. Het Limburgs Symphonie Orkest speelt Gesungene Zeit van Wolfgang Rihm, met de fantastische violiste Antje Weithaas als aanjager in ijlheid. Het stuk is zo statisch dat het halve uur in een oogwenk om lijkt te gaan, terwijl de kraakheldere klanken van Lukas Foss' Time Cycle daarentegen, evoluerend van toonsnippertjes tot regelrechte Weltschmerz, er net zo min in slagen de tijdsbeleving stil te zetten als het tot tien minuten uitgevloeide kerstliedje Musica celestis van Aaron Jay Kernis.

De absolute eeuwigheid heeft niets menselijks meer. Dat is te horen in Prana, waarin Peter Adriaansz vier zangeressen, vier slagwerkers en drie elektrische gitaristen op boventoonverkenning uitstuurt. Het is een geestdodende exercitie, zodat het ernaar uitziet dat de componist er de eeuwigheid wel niet mee zal halen.

Dan was Olivier Messiaen een betere navelstaarder. Zeven forse bidprenten in de voor hem karakteristieke lispelstijl vormen samen de cyclus Les Corps Glorieux. In de duizendjarige Sint Servaasbasiliek lijkt de tijd inderdaad stil te staan tijdens de uitvoering door organist Marcel Verheggen.

Hoewel de eeuwigheid in Maastricht felle concurrentie geniet van een anno 2007 uiterst kortstondig verschijnsel, namelijk mooi weer, zijn de concerten van Musica Sacra goed bezocht. De Onze Lieve Vrouwebasiliek zit vrijdagmiddag helemaal vol bij de lustige Latijns-Amerikaanse barokmuziek die het ensemble Música Temprana de overdadig galmende ruimte inwerpt. Toch komt de strekking van Chiquito-Indiaanse teksten goed door, vooral dankzij de stralende sopraan van Xenia Meijer.

Aanmerkelijk transcendenter klinkt de uitvoering van Francisco Guerrero's Missa Saeculorum Amen door La Hispanoflamenca. De acht zangers bereiken een subliem evenwicht in de vierhonderd jaar oude muziek van de Spaanse grootmeester, die bepaald niet lang van stof is, maar toch met gebruikmaking van een zestonig motto een schoonheid bewerkstelligt die werkelijk tijdloos genoemd mag worden.


© Frits van der Waa 2007