Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 5 juli 2008 (pagina 07)

Naar 'La Traviata' met een poncho tegen de regen

La Traviata van Verdi door het Noord Nederlands Orkest o.l.v. Jan Willem de Vriend en Eva Buchmann. 3 juli, Vismarkt, Groningen.

Met lede ogen zullen dirigent Jan Willem de Vriend en de zijnen naar de strakblauwe hemel hebben geblikt, daags na de openluchtvoorstelling die het Noord Nederlands Orkest had aangekondigd als een 'zomers spektakel'.

Twee jaar terug bracht het orkest op de Groningse Vismarkt inderdaad een sprankelende Die Zauberflöte, maar vorig jaar was er geen geld voor Die Fledermaus, en de zomer van 2008 bracht voor Verdi's La Traviata geen zonneschijn, maar een grauw zwerk waaruit de regen gestaag neerviel.

Maar de zangers werden door het vallend nat dusdanig in hun bewegingsvrijheid beperkt dat het eerder een semi-geënsceneerde opvoering werd. Toch oogde het niet kwaad, met een grote stellage die het hele orkest overspande en vanwaar het in fleurige gewaden uitgedoste Noord Nederlands Concertkoor via luidsprekers een winddruk ontketende die de uitgedeelde wegwerpponcho's deed bollen.

Het verhaal van de courtisane Violetta Valéry die in haar verhouding met Alfredo Germont wordt gedwarsboomd door diens grimmige vader en in de derde akte bezwijkt aan tbc is bepaald niet vrij van negentiende-eeuwse operaclichés, maar de muziek die Verdi daarbij heeft gecomponeerd, is van een ongebroken kwaliteit.

Het NNO had met name voor de drie hoofdrollen even innemende als capabele zangers ingehuurd. Voorop de nog maar 25-jarige Russische sopraan Julia Novikova, die als Violetta de voorstelling voor een belangrijk deel droeg. Haar landgenoot Roman Shulakov is een zanger met een opvallend naturel tenorgeluid en oor voor de fijnere nuances, en Marcel Boone, een bariton met een voor de oude Germont nog ietwat jeugdig geluid, maakte niettemin indruk met zijn krachtige vertolking.

Over de klankbalans in het orkest viel dankzij de goed verzorgde geluidsregie niet veel te zeggen, maar tempo en nuance had de uitvoering zeker, al kostte het de musici wat moeite om bij abrupte zwenkingen gelijk door de bocht te komen. Dat de in de oude muziek begonnen dirigent De Vriend zijn Verdi goed in de vingers heeft is volkomen duidelijk.


© Frits van der Waa 2008