Home
Vertalingen
Stukken
Strips
Genealogie
CV
Links
Zoek

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 16 juli 2008 (pagina 12)

'Een harp geeft geheimzinnige schittering'

'We hebben nog een afzegging', zegt Ernestine Stoop. 'De konghou-kindertjes. Daar moeten we dus wat anders op bedenken.' Zelfs na twee jaar voorbereiding kan er nog van alles misgaan bij het organiseren van een internationaal Harpfestival, zeker als je te maken hebt met musici uit landen met lastige overheden zoals China en Birma.

Voor het Tiende Wereld Harp Congres, dat vanaf morgen gehouden wordt, komen ze uit alle windstreken, want de harp is niet alleen een van de oudste maar ook een van de meest wijdverbreide instrumenten ter wereld. Het allereerste Harpcongres werd ook in Nederland gehouden. Dat was in 1983, op initiatief van harpiste Phia Berghout. 'Dit keer moet het het eerder een wereldharp-congres worden', zegt artistiek leidster Stoop. Vandaar dat naast de traditionele concertharp ook de saung-gauk (Birma), de kugo (Japan) en de çeng (Turkije) te horen zijn. En niet te vergeten een 'Volkswagen Keverharp', want ook het experiment wordt niet geschuwd in festival dat zich een week lang afspeelt in Amsterdam.

Honderden harpisten treffen elkaar rond het Muziekgebouw bij een evenement vol masterclasses, lezingen, workshops, exposities en heel veel concerten. Vanwege het jubileum wordt dit een feesteditie, met een aantal bijzondere evenementen, zoals een poging om in het Guinness Book of Records te komen. Daarvoor verzamelen zich op 22 juli meer dan 250 harpisten in de Passagiersterminal Amsterdam om daar vijf nieuwe stukken voor deze monstercombinatie ten uitvoer te brengen.

'Alle spelers die hier te gast zijn beschouwen het als een eer om te mogen optreden', zegt Stoop. 'Ze doen het om niet en betalen zelfs hun eigen reis. We bieden ze dan wel een nacht in het hotel aan, dat is toch het minste. Desondanks is er met de organisatie van het evenement nog een half miljoen euro gemoeid. Er moeten zalen gehuurd worden, technici en orkesten worden ingehuurd, en omdat een volwassen harp slecht mee kan in het vliegtuig moet er voor de vele buitenlanders een harp gereed staan. 'Voor mij is het de klank die de harp zo bijzonder maakt', zegt Stoop. 'Die heeft voor mij met glas te maken: geen gecultiveerd vibrato, maar wel veel kleur, als in een prisma, met geheimzinnige glitteringen en schitteringen.'

Nederland is groot op harpgebied – denk alleen maar aan Gwyneth Wentink, Manja Smits, Lavinia Meijer en andere talenten die zich de afgelopen jaren gemanifesteerd hebben. Maar dat is niet altijd zo geweest. 'In Frankrijk en Engeland en vooral Ierland natuurlijk is de harp vanouds een belangrijk instrument', zegt Stoop, 'maar in Nederland is het echt Phia Berghout geweest die het instrument op de kaart gezet heeft.'

Aan de in 1993 overleden Berghout, bij leven eerste harpiste van het Concertgebouworkest, zijn ook een aantal hommageprogramma's gewijd, waarin haar 'lijfstukken', de Danses van Debussy en het Adagietto uit Mahlers Vijfde, alsmede een aantal voor haar gecomponeerde stukken worden uitgevoerd. Otto Ketting heeft voor deze gelegenheid een nieuw werk voor 28 harpen en koperblazers geschreven, een van de meer dan twintig composities die de komende week in première zullen gaan.

In het slotconcert, komende woensdag, klinkt naast kamermuziek geëlektrificeerde harpmuziek van het ensemble French Kiss. Aan het andere eind van het spectrum staat een van de eerste harpisten uit de geschiedenis, de bijbelse koning David. Hij zal maandag worden vertegenwoordigd door de Ethiopische muzikant Alèmu Aga, die de begana bespeelt, ofwel de davidsharp. 'Het heet wel zo', benadrukt Stoop, 'maar eigenlijk is het een lier. Bijzonder wordt het zeker: heel mooie, zachte vastenmuziek.'

Wereld Harp Festival. 17-23 juli, Amsterdam. www.worldharpcongress.org


© Frits van der Waa 2008