Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 12 mei 2009

Superheld drijft vooral op techniek

Elias, van Mendelssohn, door de Radio Kamer Filharmonie en Groot Omroepkoor o.l.v. Philippe Herreweghe. 9 mei, Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 12/5, 20.00 uur.

Het spannendste moment in het oratorium Elias van Felix Mendelssohn is de beklemmende stilte die valt nadat het koor luid 'Gib uns Antwort!' heeft gezongen. Dat is duidelijke taal. Het koor richt zich hier namelijk tot de afgod Baäl, en die moet het natuurlijk aflegen tegen de god van de hoofdpersoon.

Die hoofdpersoon is de bijbelse superheld Elias – Elia voor de Nederlandse kijkers – die in de jongstleden Zaterdagmatinee werd vertolkt door de Duitser Michael Nagy, een bariton met klaroenkracht. Geen overbodige luxe, want Elias is een praatgrage profeet. Zozeer zelfs dat Nagy's collega's niet veel in de melk te brokken hadden. Sopraan Soile Isokosi, die zong als een zonnestraaltje op een gemiddelde Nederlandse voorjaarsdag, kon hier en daar nog wel schitteren, maar tenor Christoph Strehl en de niet aldoor even doortastende Christianne Stotijn kwamen er nogal bekaaid af.

Nee, dan het Groot Omroepkoor. Nadat het als Baälpriesters een kopje kleiner was gemaakt – want we hebben hier per slot van rekening te maken met een militante geloofsbeleving – bleef het gewoon zingen, nu als engelen. Het vertolkte zelfs het suizen van de koelte waarin de Heer nadert.

Het is wel jammer dat Mendelssohn dit alles met meer techniek dan inspiratie aan elkaar heeft gekit, zodat er weinig lucht zit in het meer dan twee uur durende stuk. Dirigent Philippe Herreweghe en de Radio Kamer Filharmonie boden af en toe een zekere verfijnde verdunning, maar dat nam niet weg dat deze Elias een hardlijvige indruk maakte, die niet zozeer boeide als wel vermoeide.


© Frits van der Waa 2009