Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 2 juni 2009

Geweldig van de tongriem gesneden meisjes in oratorium Vivaldi

Juditha triumphans, van Antonio Vivaldi, door het Venice Baroque Orchestra en het Nationaal Jeugdkoor o.l.v. Andrea Marcon. 30 mei, Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 2/6, 20.00 uur.

Twee maal verliest de bijbelse generaal Holofernes zijn hoofd. De eerste maal figuurlijk, wanneer hij in de ban raakt van Judith, de heldin van het verhaal. De tweede maal letterlijk, wanneer zijn aanbedene hem met zijn eigen zwaard een kopje kleiner maakt.

Antonio Vivaldi heeft deze stof in 1716 tot een oratorium verwerkt, van ruim twee uur. Curieus genoeg worden alle rollen door vrouwen gezongen – de componist werkte in een meisjesweeshuis, vandaar.

Dat daar op een onwaarschijnlijk hoog niveau werd gemusiceerd, was te horen in de jongste ZaterdagMatinee. Daar werd Juditha Triumphans uitgevoerd door het Venice Baroque Orchestra, vijf vocalistes en het Nationaal Jeugdkoor – een twintigtal geweldig van de tongriem gesneden meisjes, dat met een krijgshaftig openingskoor meteen de juiste sfeer van Vivaldi's weeshuis opriep.

De bijrollen kwamen beter uit de verf dan de hoofdrollen. Mary-Ellen Nesi zette een respectabele Holofernes neer, maar de Judith-vertolking van de Italiaanse mezzosopraan Manuela Custer ontbrak het aan evenwicht. De zangeres struikelde ook over haar eigen jurk.

Nee, dan dat vrij minimale rolletje van hogepriester Ozias, waarin Romina Basso een paar fantastische kunstjes met de dynamiek ten beste gaf. Even imponerend waren de geagiteerde loopjes van Holofernes' adjudant Vagaus, op topsnelheid neergezet door Karina Gauvin.

Het genie van Vivaldi zit hem hier in de verrassende instrumentatie. Met blokfluitjes, een chalumeau, vier gamba's, een mandoline en een viola d'amore beschikte dirigent Andrea Marcon over een kleurdoos die hem in staat stelde het nogal slepende verhaal op te frissen met onverwachte tinten.


© Frits van der Waa 2009