Home
Vertalingen
Stukken
Strips
Genealogie
CV
Links
Zoek

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 15 februari 2010

Mendelssohns 'Paulus' ontbeert diepgang Bach

St. Paul, van Mendelssohn, door de Radio Kamer Filharmonie en Groot Omroepkoor o.l.v. Masaaki Suzuki. 12 februari, Vredenburg Leidsche Rijn, Utrecht.

Hoewel de levensloop van de apostel Paulus bepaald niet van opwinding ontbloot schijnt te zijn geweest, is er eigenlijk maar één componist die daar inspiratie aan ontleend heeft. Dat was Mendelssohn.

Het resulterende oratorium klonk vrijdag in het tijdelijke Utrechtse Muziekcentrum in de Engelse versie, getiteld St. Paul, die nog tijdens Mendelssohns leven is uitgevoerd. Voor het Groot Omroepkoor en de Radio Kamer Filharmonie stond de Japanse dirigent Masaaki Suzuki.

Paulus is mede ontstaan op grond van Mendelssohns verlangen zich te bewijzen als componist van hervormde geestelijke muziek. Hij spiegelde zich daarbij vooral aan Bach en Händel. Helaas schort het Paulus aan de diepgang en dramatiek die Bach kenmerkt, en evenzeer aan de melodieën met weerhaakjes die Händels hits zo onvergetelijk maken. Voeg daarbij een iets te dicht volgezette, weinig gedifferentieerde orkestbegeleiding, en wat je overhoudt is een solide, maar nogal lang stuk muziek met veel goed gesmede koorgedeelten en een enkel lichtpuntje zoals de troostrijke tenoraria Be thou faithful (Sei getreu bis in den Tod).

Dergelijke smakelijke momenten kwamen vooral voor rekening van de met een heldere klaroenstem gezegende tenor James Taylor. Suzuki chauffeerde zijn muzikantenverbond bekwaam, maar zonder veel avonturen door de partituur, tot Paulus per boot achter de horizon verdween, in fugatische loftuitingen toegezongen door het koor.


© Frits van der Waa 2010