Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 24 maart 2015

Kinder Matteüs met volwassen ambities

Kinder Matteüs, met Ludwig en diverse koren o.l.v. Manoj Kamps. Gezien: 22/3, Elandkerk, Den Haag. Herhaling: Rotterdam (25 en 26/3) en Den Bosch (29/3).

Het publiek wordt meteen medeplichtig gemaakt met een dwingend stemadvies: iedereen moet hard 'Barrabas!' roepen. Het galmt door de Haagse Elandkerk, waar de Kinder Matteüs wordt opgevoerd. Ook leert verteller Arjan Smit de toeschouwers hoe ze in canon Sind Blitze, sind Donner moeten scanderen.

De Kinder Matteüs, een project van de Stichting Cultuurinnovatie, wordt al voor het vierde jaar georganiseerd. De voorstelling reist langs scholen, maar wordt ook viermaal openbaar uitgevoerd. In minder dan een uur tijd passeren alle hoogtepunten van Bachs Matthäus Passion, het openings- en het slotkoor, de aria's Erbarme dich en Aus Liebe, het 'passiekoraal' en een paar van die pakkende massakoren.

Drie dansers in bonte kostuums verbeelden het verhaal op gestileerde wijze. Zo wordt een van hen aan het slot beladen met kleurige sjaals, een ware kruisdraging. Daarna worden die doeken opgehangen aan een groot rek, dat in de hoogte verdwijnt. 'Hij is dood', constateert de verteller.

Verrassend is dat het koor aan het begin tussen het publiek zit, wat een directe kijk geeft op de ongelooflijk knappe manier waarop Bach al die verschillende melodieën en stemmen verknoopt. Er doet per stad een ander koor mee aan de voorstelling, maar een vaste factor is het Nieuw Amsterdams Kinderkoor, dat een belangrijke rol speelt, onder meer bij het spookachtig gefluisterde 'Judas...! Judas...!' Het orkest Ludwig, aangevoerd door Manoj Kamps, bestaat uit eersterangs musici en voorziet sopraan Keren Motseri, alt Noa Frenkel en alle andere zangers van een bijzonder fraaie basis.

De moraal: 'Als iemand in je klas wordt gepest, wees dan niet bang om voor hem op te komen.' Al is de Kinder Matteüs bescheiden van omvang, ze heeft volwassen ambities en maakt die helemaal waar.


© Frits van der Waa 2015