Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 10 april 2017

Povere passie

Debussy, Zivkovic en Ali-Zadeh, door Koninklijk Concertgebouworkest en Groot Omroepkoor o.l.v. Martyn Brabbins. 7/4, Concertgebouw, Amsterdam

Om te zorgen dat de passie-traditie net helemaal een Bach-monocultuur wordt, brengt het Koninklijk Concertgebouworkest eens in de vier jaar een andere passie. Dit jaar verleende het zelfs twee opdrachten aan hier onbekende componisten van buiten de West-Europese traditie, waarvan de resultaten vrijdag hun première beleefden, voorafgegaan door een niet al te opwindende uitvoering van Debussy's Le martyre de Saint-Sébastien.

Voor zijn Mystical Sacrifice legde de Servische componist Djuro Zivkovic (41) het Groot Omroepkoor en tenor Jeffrey Lloyd-Roberts een aantal teksten uit de orthodoxe paasliturgie in de mond. Mischien had de componist vreemde micro-intervallen voorgeschreven of andere te hoge eisen gesteld, het klonk in elk geval niet best. Een drabbige orkestratie, een vorm zonder profiel en povere compositorische middelen, zoals eindeloos aangehouden bastonen, maakten dit werkstuk, dat een half uur voortmeierde, tot een ware beproeving.

Het tweede premièrewerk bood gelukkig soelaas, van de Azerbeidzjaanse componist Franghiz Ali-Zadeh (69). Haar Nasimi-Passion is gebaseerd op teksten van de mystieke dichter Imadeddin Nasimi, die precies zeven eeuwen geleden een marteldood stierf.

Felle contrasten, intrigerende ritmen en grootse stapelingen typeren Ali-Zadehs passie. In het koor is Sprechgesang te horen en er duikt ook een Bachkoraal op. Met haar besef van harmonie en de prikkelende stijl waarop ze modernistische en traditionele klanken verweeft, toont Ali-Zadeh dat ze niet alleen haar vak verstaat maar als componist ook wat te vertellen heeft.


© Frits van der Waa 2017