Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 19 september 2017

De goddelijke routine trekt allengs meer registers open

Andriessen/ De Klerkfestival, door Haarlem Voices o.l.v. Sarah Barrett en Gonny van der Maten. 16/09 Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem. Radio 4: 26/9, 20.00 uur.

De componist Hendrik Andriessen werd in 1892 geboren in een huis aan de Haarlemse Bakenessergracht, en iets meer dan 25 jaar later zag in het huis ernaast de organist Albert de Klerk het levenslicht. Honderd jaar na dato is dat aanleiding voor een omvangrijk Andriessen/De Klerkfestival, dat zich tot 3 oktober afspeelt op diverse locaties in Haarlem.

Naast de twee hoofdpersonen komen ook geestverwanten en familieleden aan bod. Hendrik had namelijk twee componerende zoons, Jurriaan (1925-1996) en de nu 78-jarige en inmiddels wereldberoemde Louis.

De aandacht voor Andriessen en De Klerk past bij de herwaardering die op gang is gekomen voor de in de jaren zestig naar de achtergrond gedrongen generatie. Ja, deze componisten kleurden in het algemeen binnen de lijntjes, maar deden dat met smaak en vakmanschap, zoals te horen was bij het openingsconcert.

Speciaal hiervoor heeft Louis Andriessen een hommage aan zijn vader gecomponeerd – zijn eerste werk voor het orgel. De goddelijke routine, dat zaterdag nogmaals wordt uitgevoerd door Gonny van der Maten, duurt ongeveer een kwartier en doorloopt vanuit een eenstemmig begin een heel parcours, waarin letterlijk en figuurlijk allengs meer registers worden opengetrokken. Het is aanvankelijk niet het soort muziek dat je direct met Louis Andriessen associeert. Maar op den duur, wanneer lange lijnen en stuwende akkoorden stuivertje wisselen tussen hoog en laag, komt toch zijn signatuur tot uiting, in een zoektocht naar welluidendheid die vrijwel voortdurend gefnuikt wordt door dissonanten.


© Frits van der Waa 2017