Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 21 november 2017

Perpetuum mobile voor de Jussens van Tabakova

Ford, Panufnik, Bach, Tabakova en Bartók, door Amsterdam Sinfonietta, Slagwerk Den Haag en Lucas en Arthur Jussen; 16/11, Muziekgebouw, A'dam

In het dubbelconcert dat Dobrinka Tabakova voor de pianobroeders Jussen heeft geschreven, kolkt de adrenaline. De 37-jarige Bulgaars-Engelse componiste oogstte na de wereldpremière in Amsterdam langdurige ovaties.

Tabakova verloochent haar Balkanwortels niet. Vooral in het laatste van de drie delen verspringen ketsende ritmes over een enerverende perpetuum-mobilebeweging. Tegen het eind laat ze het ensemble opstijgen in iriserende mixturen, een soort muzikale op-art. Het eerste deel, dat begint met een klankwolk waarin pas geleidelijk vertrouwdere harmonieën doorschemeren, is al even overrompelend.

De grondstoffen van Tabakova's concert, met de ondubbelzinnige titel Together Remember to Dance, zijn bekende drieklanken en toonladders, maar ze is niet bang die dicht te laten lopen tot er louter timbre overblijft. Zelfs het middendeel, dat met zijn meeslepende melodieën neigt naar filmmuziek en waarin de pianisten ook een uitvoerige dubbelsolo hebben, heeft door de voortdurende modulaties stuwkracht. Tabakova is een virtuoze componiste van wie nog veel te verwachten valt.

Arthur en Lucas Jussen soleerden ook in Bachs Concert voor twee klavieren en strijkersensemble, waarbij duidelijk werd dat je voor die klavieren toch beter geen moderne concertvleugels kun nemen. Hoe smaakvol de gebroeders de noten ook serveerden, met de transparantie en balans kwam het niet goed.

Een mooie pendant van Tabakova's concert vormde de zinderende vertolking van Bartóks Muziek voor snaren, celesta en slagwerk.


© Frits van der Waa 2017