Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 20 augustus 2021

Lichtvoetig Haydn-operaatje is lust voor het oor

Haydn: L'isola disabitata, door de Akademie für Alte Musik Berlin. Pentatone.

'Goddeloos, wreed, verraderlijk, leugenachtig, erger dan dieren!' Nee, mannen staan er niet best op bij Costanza, een van de vier personages uit Haydns opera L'isola disabitata. Ze denkt namelijk, ten onrechte, dat haar echtgenoot haar opzettelijk heeft achtergelaten op het onbewoonde eiland waar ze al dertien jaar vastzit met haar jongere zus Silvia. Die weet niet eens meer hoe een man eruitziet, dus als Costanza's man Gernando voet aan wal zet, samen met zijn knappe vriend Enrico, levert dat de nodige reuring op.

Het lichtvoetige operaatje, dat Haydn in 1779 componeerde voor het hof van prins Esterházy, past op één cd en bevat maar zes aria's, maar is voortdurend een lust voor het oor, zeker in de soepele en energieke uitvoering van de Akademie für Alte Musik Berlin. Dat alle recitatieven worden begeleid door het orkest levert veel stuwkracht. Maar de voornaamste troef is natuurlijk het heerlijk fris klinkende solistenkwartet. Anett Fritsch, Sunhae Im, Krystian Adam en André Morsch geven de personages kleur en karakter – met dank aan papa Haydn.


© Frits van der Waa 2021