Verschenen in de Groene Amsterdammer van 24 november 1982
Jon Hassell
Voor wie de muziek van Brian Eno kent hoef ik Dream theory in Malaya van Jon Hassell
niet meer aan te bevelen. Hassell is een van de vele merkwaardige randfiguren rondom Brian Eno, de
vroegere synthesizer-specialist van Roxy Music. De kurieuze komposities van deze musici zijn het best
samen te vatten als 'serieuze achtergrondmuziek'.
Jon Hassell speelt trompet, maar de klank van zijn instrument is zodanig elektronisch vervormd dat
je daar pas achter komt als je het op de hoes leest. Zijn muziek is een synthese van oosterse muziek en
hedendaagse techniek. Tegen een subtiel weefsel van al dan niet elektronische Pisang-Ambon-geluiden
worden melodielijnen uitgezet die door vele herhalingen een ritueel karakter krijgen. Het resultaat is
een broeierige jungleatmosfeer, die in verschillende toonaarden en nuances wordt uitgewerkt. De
geluidskwaliteit is subliem, en effekten worden volkomen beheerst toegepast. Daardoor ontkomt deze
plaat aan het drijfzand van de muzikale kitsch.
Jon Hassell, Dream theory in Malaya. Editions E.G. EGED 13. f 25,95.
Zappa
Een bijzondere tip voor Zappa-liefhebbers: gezien bij ORO in de Utrechtsestraat in Amsterdam: de eerste
vijf elpees van Frank Zappa & the Mothers of Invention, die al jaren niet meer verkrijgbaar waren:
Freak Out (dubbel-elpee), Absolutely free, We're only in it for the money, Ruben
& the Jets, en Lumpy gravy. Het zijn Italiaanse persingen en de kwaliteit is redelijk
tot goed, naar men mij zei. De prijzen zijn wel gepeperd: f 44,90 en f 64,90.
© Frits van der Waa 2007