Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

Verschenen in De Groene Amsterdammer van 31 mei 1989

Ontsporen in Holland

'Voor u ligt het 42ste Holland Festival-programma. You are now looking at the programme of the 42nd Holland Festival. Het is zoals u van ons gewend bent: avontuurlijk, veelzijdig en van internationaal As you have no doubt grown to expect from us. It is adventurous, varied niveau.'

Het lijkt veel op John Cage, maar die komt dit jaar niet, zo valt – na lange strubbelingen met de volstrekt geschifte 'total design' – uit de programmagids op te maken.

Uiteindelijk leidt dat gewomel door de wirwar toch ergens toe, en wel tot de conclusie dat het een aardige jaargang belooft te worden. Ik spreek hier uiteraard over de muziek, want daar hoort het in deze rubriek over te gaan.

Het Holland Festival, ooit een maand lange stuip van buitenissige kunstuitingen, heeft de laatste jaren meer en meer het karakter gekregen van een voortzetting, of in het gunstigste geval een grandioze finale van het reguliere concertseizoen (dat op zijn beurt veel buitenissiger dan weleer is geworden). Coproducenten als de Nederlandse Opera en de Vara-Matinee bewaren hun snoepjes (Andriessens Materie, Moessorgsky's Salammbó, Wagners Götterdämmerung) tot het laatst, en geef ze, gezien de leuke internationale publiciteit, eens ongelijk.

Ook het omvangrijke glasnost-project met Russische muziek is voorafgegaan door schermutselingen in de voorhoede. Getuige de vele Sjostakovitsj-, Schnittke-, Denisov- en Pärt-uitvoeringen van het laatste jaar heeft de Russische muziek het helemaal gemaakt. Het neemt niet weg dat dit project, waarin werken worden gespeeld van hier volkomen onbekende componisten als Alexander Voestin, Sofia Goebaidoelina of Galina Oestvolskaja, vele ontdekkingen in het vooruitzicht stelt.

Maar waar het me hier om gaat is aandacht te vestigen op al datgene dat in het feestgewoel in de zijlijn dreigt te belanden, of op wat domweg niet in de gids staat, zoals de extra uitvoeringen die Purcells King Arthur op 1 en 7 juni in Den Haag respectievelijk Utrecht beleeft, en die ene Rotterdamse opvoering van De Materie.

Het muzikale bestanddeel van het parallel lopende Off Holland-festivalletje is bijvoorbeeld in het HF-ontspoorboekje gereduceerd tot het woord 'muziek' – meer niet. Toch gebeurt in het Amsterdamse Bellevue veel dat de moeite waard is: optredens van het Mondriaan Kwartet en verscheidene Russische musici, wederom met onbekend werk van Russische bodem.

Bij Off Holland hoort ook een reeks vertoningen van oude en recente VPRO-televisieprodukties, zoals De Volharding en De Stijl van Louis Andriessen, Ajax van Peter Sellars, en Eline Flipses prachtige portret van Youri Egorov, een aanrader voor wie het vorige week heeft gemist. De VPRO-radio doet in juni eveneens veel aan muziek uit de Sovjetunie, met als hoogtepunt een dag lang Russische muziek, op 29 juni.

In het ontspoorboekje terecht ondergebracht bij 'dans', maar daardoor voor op muziek gespitste festivalgangers onopvallend, is de voorstelling Tantz-Schul, een recent werk van Mauricio Kagel, voor het Nederlands Dans Theater gechoreografeerd door Jiri Kylián.

Dat brengt me ten slotte op de zielepieten die zo onverstandig zijn geweest hun produkties in de junimaand uit te brengen en daardoor gedoemd zijn buiten beeld te vallen: het Asko-koor en organist Klaas Hoek bijvoorbeeld, die aan Kagels muziek een heel programma wijden en bovendien niet te beroerd zijn om dat tot in het van festival-geneugten verstoken Leeuwarden uit te voeren. Of het a-cappellakoor TaMaM met hun muziektheatervoorstelling In het wollen Wolgawater. Alweer Rusland dus, maar nu belicht door Nederlandse dichters en componisten (hoewel Jeff Hamburg, Michael Moore noch Alan Laurillard volkomen autochtoon kunnen worden genoemd).

Hee, hoe zat het ook al weer met dat mooie Gala van de Nieuwe Nederlandse Muziek? Geen spoor meer van te bekennen. Het Holland Festival heeft zo te zien besloten dat we met Louis Andriessens De Materie en Johan Wagenaars Ouverture Cyrano de Bergerac dit jaar genoeg aan onze trekken komen.


© Frits van der Waa 2007