Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 29 oktober 1987, Kunst, recensie

Verbluffende Messiaen opent Nieuwe Serie

De Nieuwe Serie: Des Canyons aux Etoiles van Olivier Messiaen, door het ASKO Ensemble, Schönberg Ensemble en de Slagwerkgroep Den Haag o.l.v. Reinbert de Leeuw, in het Concertgebouw, Amsterdam.

De Nieuwe Serie heeft dinsdag in het Concertgebouw een vliegende start gemaakt. En dat lag niet eens zozeer aan de kwaliteit van de uitgevoerde muziek, Olivier Messiaens avondvullende Des Canyons aux Etoiles uit 1974, en evenmin aan de 82 verschillende vogelgeluiden die de nu 78-jarige componist in zijn partituur verwerkt heeft, maar in de eerste plaats aan de geladen, geconcentreerde uitvoering.

De Nieuwe Serie is het gezamenlijk project van het ASKO Ensemble, het Schönberg Ensemble, de Slagwerkgroep Den Haag en het Nederlands Kamerkoor. Voor het Kamerkoor was overigens in dit instrumentale werk van Messiaen geen rol weggelegd; pas in januari zal het monsterverbond voor het eerst op volle sterkte opereren.

Olivier Messiaen, die Reinbert de Leeuw thans "zonder enige restrictie de grootste nog levende componist", noemt, is in de Nieuwe Serie zwaar vertegenwoordigd met maar liefst vier composities. Daarnaast wordt in de komende concerten werk uitgevoerd van Ligeti, Dallapiccola, Henze, Varèse en andere gerenommeerde twintigste-eeuwers.

Het in de Nieuwe Serie opgevoerde repertoire onderscheidt zich vooral door zijn grote, maar toch solistisch gedachte bezettingen. Het is muziek die in het grensgebied tussen kamer- en orkestmuziek ligt en daardoor zelden wordt uitgevoerd.

De ensembles die aan het project deelnemen, vormen het puikje van de Nederlandse vertolkers van eigentijdse muziek. De musici zijn vertrouwd met de in de eigentijdse muziek veel voorkomende situatie dat een aantal solo-instrumenten moet opereren als een ensemble.

Maar dan nog is de eenheid die dirigent Reinbert de Leeuw zijn uit drie ensembles gecombineerde équipe heeft weten op te leggen, verbluffend. Een symfonie-orkest zou het nooit zo kunnen.

Nu is Des Canyons aux Etoiles ook geenszins symfonische muziek. Het in twaalf secties uiteenvallende werk biedt eerder een soort continuum tussen solostuk en super-kamerorkest. Vooral de pianopartij, die als altijd is geschreven voor de echtgenote van de de componist, de pianiste Yvonne Loriod, is rijkelijk met soli bedeeld. Die vele monologen zijn doorspekt met de haast dwangmatige lokroepen van wielewalen, spotvogels en andere exemplaren uit Messiaens volière. Ze komen de spanning van het stuk, die voor een groot deel gelegen is in de instrumentale pracht niet altijd ten goede.

Dat doet niets af aan de indrukwekkende manier waarop Marja Bon de partij gestalte gaf: doortastend als la Loriod, maar toch genuanceerd als ... tja, als la Bon. Uitmuntend.

Ook hoornist Hans Dullaert kweet zich voortreffelijk van zijn zware partij, en met name van het solo-onderdeel Appel interstellaire, waarin Messiaen hoornsignalen een al dan niet denkbeeldige galaxis instuurt.

Messiaens compositie beweegt zich tussen zingende sterren, en de canyons van de Amerikaanse staat Utah. Met behulp van een eolifoon (windmachine) en een geofoon (een "zandtamboerijn") is het aardse aspect wel heel letterlijk afgeschilderd.

De balans tussen strijkers en blazers van het ensemble lijkt op het eerste gehoor scheef te liggen. In de loop van het stuk wordt echter steeds meer duidelijk dat dat de bedoeling is. Messiaen, organist van huis uit, hanteert zijn groep van dertien solostrijkers als een soort vox humana-register, dat met zijn tremulerende, soms etherische kleureffecten veel weg heeft van een gesublimeerde Hollywood-muziek.

Dit openingsconcert had nagenoeg de allure van een historische gebeurtenis. Daaraan deed alleen de matige belangstelling van het Amsterdamse concertpubliek afbreuk. En dat terwijl de toegangsprijs amper de helft bedroeg van die voor een willekeurige aflevering van de eigentijdse C-serie, het stiefkindje van het Concertgebouworkest.

Ook de radio heeft het evenement niet op zijn juiste waarde getaxeerd. Weliswaar neemt de NOS de laatste uitvoering van het concert (vanavond nog in Den Haag en morgen in Utrecht) op voor latere uitzending, maar een concert van dit kaliber moet natuurlijk live de ether in.


© Frits van der Waa 2006