de Volkskrant van 31 oktober 1987, Kunst, recensie

Imponerend tutti in Hohe Messe

De Nederlandse Bachvereniging: De Hohe Messe van J.S. Bach door koor en orkest van de Nederlandse Bachvereniging en solisten o.l.v. Jos van Veldhoven. In Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht.

Bach is een componist die niet alleen musici, maar ook onderzoekers voortdurend bezig blijft houden. Eén van de nieuwste Bach-ontdekkingen is gedaan door een Japanse musicoloog, Yoshitake Kobayashi. Hij heeft op basis van inkt- en handschriftonderzoek van de manuscripten aangetoond dat niet Die Kunst der Fuge, maar de Hohe Messe de laatste grote compositie is geweest waar Bach aan werkte.

De ontstaansgeschiedenis van Bachs werken wordt er daarmee niet overzichtelijker op. Het Kyrie en Gloria van de Hohe Messe schreef Bach al in 1733. Pas op het eind van zijn leven, omstreeks 1749, voegde hij daar nog een Credo, Sanctus, en een Agnus Dei aan toe. Die Kunst der Fuge, het werk dat tot voor kort algemeen beschouwd werd als zijn zwanenzang, moet hij toen al geschreven hebben. Maar hoe zit het dan met die laatste, plotseling afbrekende fuga? Was die ook al "af"?

Niet dat de muziek door die ontdekkingen anders zal gaan klinken. En de Hohe Messe is evengoed een schitterende bekroning van Bachs enorme oeuvre, zoals de Nederlandse Bachvereniging de afgelopen week heeft laten horen in drie uitvoeringen.

De Bachvereniging stak zich vier jaar geleden, met een nieuw koor en een eigen barokorkest, in een nieuw jasje. Dat jasje, aanvankelijk nog wat stug, zit inmiddels heel lekker. Vooral bij het koor beginnen een goede selectie en een intensieve koorvorming nu hun vruchten af te werpen. Het is uitgegroeid tot een uitgebalanceerde zangersgroep, met solide mannenstemmen, fraaie alten en heldere sopranen, wier lichte, nauwelijks door vibrato gekleurde geluid doet denken aan dat van jongenssopraantjes. Echt ensemblewerk, en heel anders dan het warme en donkere, maar niet minder welluidende timbre van de damessolisten Maria Zedelius en Margaret Cable.

Het orkest staat iets minder sterk in de schoenen. Als de strijkers solistisch moeten opereren komt de zuiverheid geregeld in het geding. Maar het tutti is imponerend, vooral wanneer de drie uitstekende baroktrompettisten een partijtje meeblazen. Dirigent Jos van Veldhoven, tevens artistiek leider van de Bachvereniging, onderhield bij deze uitvoering een opvallend direct contact met de musici. Volgens hem wordt er nog steeds hard gewerkt aan niveau en samenstelling van het orkest.

In het komende seizoen brengt de Bachvereniging, naast de traditionele Matthaeuspassie, drie wat avontuurlijker programma's: een "alternatief' Weihnachts Oratorium, samengesteld uit vijf andere kersttijd-cantates van Bach, een concert met oratoria van Carissimi en Charpentier, en een serie uitvoeringen van Auferstehung und Himmelfahrt Jesu, een oratorium van één van Bachs zonen, Carl Philipp Emanuel, wiens tweehonderdste sterfdag komend jaar herdacht wordt.