Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 8 januari 1988, Kunst, vooruitblik

TOPGEZELSCHAPPEN UIT BUITENLAND PRESENT OP FESTIVAL

Voices haakt in op interesse voor groepszang

AMSTERDAM - "Je moet als manager een lange adem hebben. Tenzij er een wonder gebeurt, een Berdien-Sternberg-effect, staat er een jaar of drie voor om voldoende belangstelling te kweken voor een produkt dat werkelijk goed is."

Bert van Mourik, organisator van het vandaag begonnen vocal group-festival Voices, is een zakenman met een missie: "We moeten duidelijk maken dat er voor vocale muziek een zeer gevarieerd en geïnteresseerd publiek is. vermoedelijk een ander dan dat naar de gebruikelijke concerten gaat."

"In de afgelopen paar jaar hoorde ik amateurgroepen die prestaties leverden die je voor onmogelijk hield; bij de concerten van de Swingle Singers, en van het Nederlands Kamerkoor werd een grote toeloop zichtbaar. Ik heb toen gezegd: dat moeten we gebruiken. We moeten in één klap geconcentreerd een stel eerste klas zanggroepen door Nederland heen sturen. Dan maken we in één moment duidelijk waar we anders jaren over zouden doen, namelijk: 'Dames en heren concertorganisatoren. er is op dit terrein meer dan alleen missen van Mozart met orkest.'"

Het festival Voices, tweeëndertig concerten door zes buitenlandse zangersgroepen van naam en faam, speelt zich vanaf vandaag twaalf dagen lang af in zestien steden. De groepen bezoeken niet alleen de zalen van het Vredenburg in Utrecht of van de IJsbreker in Amsterdam, maar ook podia als Kunstmin in Dordrecht, de Hanzehof in Zutphen en de Pancratiuskerk in Heerlen.

Van Mourik was ooit directeur van het Gewestelijk Orkest van Zuid-Holland en het Nederlandse Kamerorkest. Hij is nu directeur van het Nederlands Kamerkoor en heeft daarnaast een klein managementbedrijf. De naam Van Mourik staat voor "vocale muziek" met de nadruk op vocale ensembles met een kleine, veelal solistische bezetting, doorgaans zonder instrumentale begeleiding. Vocal groups noemt Van Mourik dat. "We hebben er gewoon geen goed woord voor. Het enige Nederlandse equivalent is ensemblezangcultuur."

De Swingle Singers met hun bekende close-harmony is een vocal group, maar ook de Scholars, een vocaal kwartet dat zich toelegt op de muziek uit de renaissance. Het ensemble Vocem, gespecialiseerd in theatraal en elektronisch gesausde uitvoeringen van eigentijdse composities, is evengoed een vocal group als Cantabile, vier zangers uit de musicalcultuur van het Londense West End. Dat zijn, samen met de King's Singers en het Amerikaanse twaalfkoppige gezelschap Chanticleer, de zes ensembles die voor Voices naar Nederland zijn gekomen.

Het ziet er nu al naar uit dat Van Mouriks inspanningen vrucht zullen afwerpen: het "Focus on Voices"-concert, komende woensdag in Utrecht, waarin alle zes ensembles, samen met het Nederlandse Gesualdo Consort, zullen optreden, was een maand tevoren al uitverkocht. De NCRV maakt hiervan bovendien een televisieregistratie, die in twee delen zal worden uitgezonden, op 5 en 12 april. Vanavond al zendt de NOS-radio een vanmiddag opgenomen coneert van de Scholars uit, terwijl ook de TROS, Veronica, de AVRO, de VPRO en de Amsterdamse Concertzender bij concerten opnamen zullen maken. (Dat Veronica heeft gekozen voor de Swingle Singers en de VPRO voor het electric voice theatre van Vocem spreekt vanzelf). Zaal de Unie in Rotterdam heeft in het optreden van Vocem aanleiding gevonden om op eigen houtje een Vocaal Weekeind te organiseren, dat op vrijdag 15 januari wordt geopend met een Nacht van het Lied.

Vals

Kwaliteit staat bij Voices hoog in het vaandel. Van Mourik: "Als dit soort groepen niet echt niveau hebben kunnen ze zo verschrikkelijk afgaan voor het publiek. Als het vals is hoort iedereen het direct."

Er zijn opvallend veel Engelse groepen in het festival. Chanticleer uit San Francisco en het Gesualdo Consort uit Amsterdam zijn de enige uitzonderingen. "Uiteindelijk komt de zangcultuur in ensembleverband uit Engeland", zegt van Mourik, "daar is het ze met de paplepel ingegoten. We kennen het in Nederland nauwelijks, in Duitsland nauwelijks, in Zweden een beetje, en vreemd genoeg bestaat het in landen als Spanje en Italië helemaal niet."

"Als jongeren in Nederland naar het conservatorium gaan om zang te studeren doen ze dat niet in de eerste plaats om bij een koor te gaan zingen, maar om een soloprestatie te leveren. Langzamerhand is het gelukkig doorgedrongen dat het een buitengewoon waardevolle aanvulling op het solozingen is als je ook in een goed koor als het Groot Omroepkoor of het Nederlands Kamerkoor zingt."

De top-ensembles van Van Mourik zullen, denkt hij, de marktpositie van Nederlandse ensembles niet nadelig beïnvloeden: "Ze zijn er nauwelijks. Het Kamerkoor beweegt zich op een ander terrein. Het Gesualdo Consort zal het zeker heel goed gaan doen. En dan is er de vocale pop van Montezuma's Revenge. Ik denk ook niet dat al die buitenlandse groepen elk jaar zullen terugkomen in Nederland, omdat de markt dat eenvoudig niet aankan. Maar het cabareteske van Cantabile, of het jazzy van de Swingle Singers, dat wordt door geen van de Nederlandse groepen geleverd."

Van Mourik was een van de eersten in Nederland die heeft gepleit voor kunstsponsoring. Toch wordt Voices niet gesponsord, een financieel risico dat Van Mourik bewust neemt: "Ik vind dat het met sponsoring in Nederland de foute kant uitgaat. Het ministerie roept nu tegen alle mogelijke kunstvormen: 'U moet maar gaan sponsoren'. Maar het is al lang duidelijk dat sponsors uitsluitend in gegarandeerde successen stappen. Daarom heeft ook het Nederlands Kamerkoor nog geen sponsor."

Toch vindt Van Mourik de tijd rijp binnenkort met zijn Kamerkoor de sponsormarkt te betreden. "Dat koor is dan iets dat zichzelf niet meer hoeft te bewijzen, en daar moet ook veel geld tegenover staan, niet dat geknoei in de marge. Hetzelfde geldt voor Voices. Ik ben dan wel een zakenman, een kleine ondernemer, maar het is natuurlijk toch een geprofessionaliseerde hobby. Als ik twaalf dagen lang bet land wil rondsjouwen met die hobby, moet ik bewijzen dat het ook echt een goed initiatief is."

Voor de komende dagen koestert Van Mourik nog maar één vrees. Griepjes en verkoudheid. Want de stem is weliswaar een handig en draagbaar, maar ook een kwetsbaar instrument.


© Frits van der Waa 2006