de Volkskrant van 25 mei 1990, Kunst, recensie

Accordeon

The accordion in contemporary Netherlands music. Miny Dekkers, Astrid in't Veld, e.a. BFO A-13.

De mogelijkheden zijn rijk, de spelers zijn fantastisch, maar met het repertoire is het nog minnetjes. Dat was de eindbalans van de Internationale Accordeonweek, vorige maand in de Amsterdamse IJsbreker. De cd waarmee BFO het festival heeft opgeluisterd verandert daar niet veel aan.

Het is een diverse bloemlezing, en het is vooral jammer dat de vruchtbare combinatie van accordeon met andere instrumenten zo ongelukkig uit de verf komt. De drie vocale composities stemmen mismoedig. Insonnia van Jacob ter Veldhuis laat althans nog horen hoe mooi de timbres van basklarinet, vibrafoon en accordeon kunnen mengen, maar Ailsa rock van Frans Vuursteen komt totaal niet van de grond, en Jacques Bank vliegt met zijn Brommerlied uit de bocht. A bird eye's view van Chiel Meijering heeft daarentegen handen en voeten en verveelt niet. Toch is het huwelijk tussen accordeon en viool niet erg behaaglijk uitgevallen.

Boven de streep noteren we de drie solo-stukken: Bernard van Beurden, die als componist, organisator en dirigent enorm veel gedaan beeft voor de accordeon, mocht niet ontbreken met zijn goed geproportioneerde, speelse Mini-muziek 2, evenmin als Ton de Leeuw, die in zijn Modal music, groots van geluid en toch droomachtig, het instrument diep doorschouwt. En Leo Samama zakt halverwege zijn Grand slam wat in, maar weet de spanning en de flamboyantie van het begin weer op te pakken.

Hoe dan ook betekent deze plaat een belangrijke stap in de emancipatie van de trekharmonika. Op naar de volgende.