de Volkskrant van 29 september 1990, Kunst, recensie

Boulez realiseert een evenement van een verbijsterende volheid

Visioenen van een rasmusicus

Répons, van Pierre Boulez. Door het Ensemble InterContemporain o.l.v. Pierre Boulez. Beurs van Berlage, Amsterdam.

Rust. Het gezicht als uit hout gekerfd, kin op de borst, buik vooruit. Maar zijn handen vliegen, dwarrelen, gesticuleren in een soort van vingertaal. Alleen al de manier waarop Pierre Boulez een partituur "speelt" onthult de rasmusicus.

Zo'n achthonderd mensen zagen de 65-jarige voorman van de Franse eigentijdse muziek donderdagavond aan het werk. Ze waren getuige van een grandioos concert, dat gerust een historisch evenement genoemd mag worden – ook al betrof het "slechts" de Nederlandse première van twee van Boulez' composities.

Dialogue de l'ombre double uit 1985 fungeerde als een naar verhouding simpele introductie in de gedachtenwereld van Boulez. Het werk, briljant uitgevoerd door klarinettist Alain Damiens, in beurtzang met door hemzelf op band ingespeelde secties, is in wezen eenstemmig. Maar de voortdurend langsschietende nootjes, guirlandes en trillers vormen iriserende klankcomplexen; uit voor- en achtergrond, hoofd- en neventonen, ontwikkelt zich een schijnmeerstemmigheid; en de tegenstellingen worden gearticuleerd met behulp van elektrische versterking en van een computer die het geluid schijnbaar door de ruimte laat bewegen.

Kan de Dialogue omschreven worden als de rap vliedende wisselspanningen tussen twee verschillende individuen, dan doet Répons zich voor als een complex en labyrintisch vertakt sociogram. Alleen al de indrukwekkende hoeveelheid aangehangen apparatuur bevestigde dat beeld.

In het midden van de zaal zit een ensemble van vierentwintig musici. Ze spelen – bijna – onversterkt. Daaromheen zit het publiek. Daaromheen zes solo-instrumenten (piano's, harp, cymbalom, xylofoon en vibrafoon), waarvan het geluid per computer getransformeerd en ruimtelijk uitgestuurd wordt. Solisten en ensemble wisselen elkaar, zij het soms heel rad, af in een spel van vraag en antwoord (Répons).

Behalve een muzikaal meesterwerk is Répons ook een soort demonstratiestuk. Het toont dat de technologische vernieuwingen, tot stand gebracht aan het door Boulez geleide IRCAM ook praktisch toepasbaar zijn. Maar het gaat Boulez om de realisatie van een muzikaal visioen, niet om een spel met effecten; het gaat om het slechten van de barrières tussen tonen en timbres, en om een levend, want door de musici beïnvloed elektronisch geluid.

De mate van vervorming is dan ook bescheiden, en pas aan het slot belanden de solisten in een surrealistische klankwereld vol flonkerende arpeggio's.

De klank van Répons is van een verbijsterende volheid, soms zelfs zo overdadig dat ze vervloeit tot geluidsmassa. Wellicht speelde de ruime akoestiek van de Goederenbeurszaal, die nooit eerder voor concerten gebruikt is, daar een rol bij. Overigens vormde geluidsoverlast van buitenaf – het gedruis van koopavond en trams, in de slotsectie zelfs uitgebreid met een luid gebeuk op de muur – een ernstiger probleem.