Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 16-07-1994, Pagina 9, Kunst, recensie

Van Dam raakt niet uit de plooi

Schumann en Duparc, door José van Dam en Maciej Pikulski. Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 25/8, 12.30 uur en 2/10, 12.15 uur.

Soms is iets te mooi om waar te zijn, maar voor een liedzanger is dat een dubieus compliment. Mooi was het onbetwist, het recital dat José van Dam woensdagavond in het Concertgebouw gaf. De Belgische basbariton heeft triomfen gevierd in tal van klassieke en moderne opera's.

Een van de belangrijke karakteristieken van Van Dams vertolkingen is de grote mate van distinctie die hij zijn personages verleent. Of hij nu Figaro zingt of Wozzeck, zijn personages behouden altijd hun menselijke waardigheid, wat - los van zijn puur technische zangerskwaliteiten - een speciaal soort spanning oplevert.

Van Dams liederenrecital in het Concertgebouw - eigenlijk een tweeluik, met aan weerszijden van de koffie Schumanns Dichterliebe en een aantal liederen van Duparc - deed vermoeden dat die speciale allure voortkomt uit de wrijving tussen Van Dams eigen persoonlijkheid en de rol die hij moet spelen. Liederen zijn eerder poëzie dan drama of epiek, en degene die aan het woord is, de dichter, is eerder een gesuggereerd dan een volledig personage, en de wrijving die bij Van Dam tot zo'n vonkenschietende allure kan leiden is daarmee grotendeels afwezig. Wat restte was distinctie - niet meer en niet minder.

Tekenend was het dat de indringendste momenten van Van Dams recital zich juist voordeden bij gedichten die naar het verhalende overhellen, zoals Duparcs La vague et la cloche en Schumanns toonzetting van Heines Die alten, bösen Lieder - ook niet voor niets de sluitstukken van beide programma-onderdelen.

Voor het overige kwam Van Dam niet werkelijk uit de plooien van een zeer gedistingeerde dictie, een zeer gesoigneerd timbre, een zeer nobele, gelijkmatige en eigenlijk nogal saaie preoccupatie met perfectie. om het nog Franser te zeggen: haute cuisine, gedreven, maar wel van het type waarbij alle hartstocht geleidelijk aan de kook gebracht wordt, terwijl je eigenlijk die deksel wel eens van de pan zou willen horen vliegen.

De niet al te gearticuleerde klanksluiers die Van Dams tot aan zijn voorhoofd in het klavier weggedoken begeleider, de jonge Pool Maciej Pikulski, droeg aanzienlijk bij tot het au bain marie-gehalte van het optreden, met opwolkende, niet al te gearticuleerde klanksluiers - te mooi bedoeld om mooi te zijn.


© Frits van der Waa 2006