de Volkskrant van 21-04-1995, Pagina 9, Kunst, recensie

PLATEN: KLASSIEK

Stoutmoedige fantasieën van Purcell

Henry Purcell - The Three and Four Part Fantazias, door The Royal Consort. Globe GLO 5132.

Voor de liefhebbers van madrigalen en strijkkwartetten componeerde Henry Purcell muziek die er - ook chronologisch - precies tussenin ligt. Zijn twaalf drie- en vierstemmige 'fantazias', beleven onder handen van het Royal Consort, een gezelschap van Nederlandse en Duitse gambisten, een glaszuivere uitvoering waarin het ingetogene en het uitbundige volmaakt in evenwicht zijn. Het is fascinerend om te horen hoe Purcell, die 21 jaar oud was toen hij deze stukken in 1680 componeerde, het voor die tijd archaïsche genre meer en meer naar zijn hand zet.

Doen de eerste paar fantasieën nog aan als studiestukken van een weliswaar begenadigd componist, de daaropvolgende bevatten steeds meer stoutmoedige chromatische verbindingen en veelstemmig vermenigvuldigde melodieën, die tegelijkertijd schrijnen en strelen. Als toegift bevat de cd een Suite van John Jenkins, wat niet aardig voor Jenkins is, omdat zijn genoeglijke muziek nu slechts lijkt te benadrukken hoe geniaal zijn bijna zeventig jaar jongere collega was.

Marin Marais: 4 Viola da Gamba Suites, door Susanne Braumann en Fred Jacobs. Globe GLO 5122.

Susanne Braumann, de 'bassiste' van het Royal Consort, houdt samen met theorbe-speler Fred Jacobs, een pleidooi voor die andere grote gamba-componist, Marin Marais (bekend van de film Tous les matins du monde). De Globe-cd bevat vier suites, volgens de intenties van de componist door de musici zelf samengesteld uit zijn Livres de pièces de violes. Het is een aanbevelenswaardige plaat, want Braumann is een speelster van formaat die goed raad weet met Marais' virtuoze muziek. Maar of het nu komt doordat de gamba als solo-instrument toch een ietwat eenzijdig timbre heeft, door de paar zwakkere plekjes in de uitvoering, door het misschien al te zachtzinnige karakter van de theorbe, of domweg door de muziek zelf - vermoedelijk speelt het allemaal mee -, toch heeft deze registratie bij lange na niet de zuigkracht van de Purcell-cd.

Pietro Antonio Locatelli - Sonatas, door het Schönbrunn Ensemble. Globe GLO 5134.

De achttiende-eeuwse vioolvirtuoos en componist Pietro Locatelli was gevestigd te Amsterdam en telt dus een beetje mee als Nederlandse componist. Hij schreef muziek waarin aan het gangbare barok-idioom net iets meer kwikzilverig elan en verrassende wendingen zijn toegevoegd. Ook uit de scherpe, nauw met het instrumentale verbonden snit spreekt een eigen signatuur.

Al deze eigenschappen worden door het Schönbrunn Ensemble, gevormd door een aantal prominente spelers uit het oude muziek-circuit als fluitist Marten Root en Johannes Leertouwer, optimaal belicht. Vooral Root weet met zijn buitelende, rijkgeschakeerde voordracht het eendimensionale dat fluitmuziek doorgaans aankleeft volledig uit te bannen, maar ook de beide violisten leveren superieur spel. De opname is uitstekend, maar aan de directe kant, in de sonates voor twee violen op de grens van het aangename.

Harp Music from Six Centuries, door Edward Witsenburg. Globe GLO 5134.

De vierde van het stapeltje Globe-cd's bevat een keuze uit zes eeuwen harprepertoire, samengesteld en eminent vertolkt door Edward Witsenburg. Het bijzondere zit hem niet zozeer in de muziek, als wel in de talloze verschillende harpen die hij bespeelt. Het is daarmee zowel een beknopte geschiedschrijving als een doos met snoepjes - niet om achter elkaar leeg te eten.