Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 22-03-1996, Pagina 8, Kunst, recensie

Verstandshuwelijk Kremer en Brahms

Werken van Brahms, door het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Nikolaus Harnoncourt m.m.v. Gidon Kremer. Concertgebouw, Amsterdam. Herhaling: 22 en 24 maart. Radio 4: 24 maart, 14.15 uur.

De muziek van Johannes Brahms werd, en wordt nog steeds niet door iedereen op prijs gesteld. Zelfs de groten der muziek hadden er zo hun bedenkingen over. Tsjaikovski bijvoorbeeld omschreef de opening van het vioolconcert als 'een bewonderenswaardig voetstuk voor een standbeeld; maar', vervolgt hij, 'het standbeeld ontbreekt, er gebeurt niet meer dan dat er nog zo'n voetstuk op komt te staan.'

Nu maakten violist Gidon Kremer en dirigent Nikolaus Harnoncourt er woensdag met het Concertgebouworkest wel wat meer van dan een stapel sokkels, maar toch moet ik bekennen dat hun Brahms, evenals de daaropvolgende Eerste Symfonie, me steenkoud liet.

De verbintenis tussen Kremer en Brahms had veel van een verstandshuwelijk. Kremers optredens zijn altijd indrukwekkend doordat hij eerder naar waarheid dan naar klankschoonheid streeft, maar in dit geval ontdeed hij met zijn kale, intense toon het Vioolconcert vrijwel geheel van warmte en levensvreugde. Op zo'n manier gespeeld wordt Brahms' muziek inderdaad een kille affaire.

Het aandeel van Harnoncourt ging gebukt onder een soortgelijke eenzijdigheid, misschien eveneens als gevolg van de behoefte het onderste uit de kan te halen. Waar Harnoncourt twee maanden geleden, bij het eerste concert van zijn Brahms-cyclus, nog op indrukwekkende wijze de bezem door de Derde Symfonie haalde, legde hij bij dit tweede optreden de knoet erover.

Zijn doortastende benadering leidde in de langzame delen nog tot een subliem evenwicht. De snelle openings- en slotdelen bevatten enkele onthullende momenten - waarin vooral Brahms' gebruik van orkestkleur in een nieuw licht kwam te staan - maar werden overschaduwd door een bijna grimmig streven naar scherpte in het klankbeeld, wat zijn neerslag kreeg in een vrijwel continu volgehouden marcato. De paukenist moet de tijd van zijn leven gehad hebben.


© Frits van der Waa 2006