Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 20-01-1997, Pagina 9, KUNST, recensie

Plate Tectonics verkent domein van ruis en toon

Plate Tectonics van Florentijn Boddendijk. Korzo, Den Haag, 17 januari. Herhaling: Utrecht, 26 januari.

'Verzin eens iets nieuws', is een van de meest onmogelijke opgaven die je een mens kunt stellen. Want er is zo weinig nieuws onder de zon. En toch zijn er altijd weer mensen die het proberen, uit eigen beweging nog wel. Ik vind dat verbazend. En bewonderenswaardig. Je moet toch wel lef hebben om na Stockhausens Mikrophonie, na Jan Boermans Ontketening en na Richard Rijnvos' Zaghurim opnieuw te gaan stoeien met metalen platen, zoals Florentijn Boddendijk doet in zijn Plate Tectonics.

Boddendijk, een aankomend componist die zich aan de sonologische afdeling van het Haagse conservatorium heeft bekwaamd in de elektronica, beweegt zich bij voorkeur op het grensgebied van performance en concert. Dat doet hij met veel flair.

Zo is het tape-stuk Special Damage, dat in het voorprogramma van Plate Tectonics klinkt, niet meer dan een betrekkelijk simpele etude, gebaseerd op het gekraak van versleten grammofoonplaten. Maar door twee oude pick-upjes, voorzien van lustig krakende lp's, op de speelvloer te zetten geeft Boddendijk het stuk een theatraal aspect - alsof zijn knetterende orkanen toch hun oorsprong vinden in die onooglijke draaitafeltjes.

In F, het tweede onderdeel van dit 'avondvullend componistenportret', bundelt Boddendijk samples van oude jazzplaten en een live uitgevoerde saxofoonpartij tot een hoorspelachtig verhaaltje, waarvan hij de plot tevoren even uitlegde. Dat had hij beter kunnen laten, want daardoor sprak de muziek niet voor zichzelf. Hoewel de jazzy saxofoonpartij, uitgevoerd door Frank Timpe, fraai verstrengeld is met de tape-klanken en ten slotte een kunstig gedoseerde climax bereikt, is het stuk niet vrij van monotonie.

Plate Tectonics, de hoofdschotel, was veel intrigerender, al bleken de vijf 'immense' stalen platen die in combinatie met vijf lage blazers voor een muzikale aardbeving zouden moeten zorgen niet groter te zijn dan huiskamerdeuren. Evengoed leverde het een fraai beeld op, temeer daar de met behulp van autoradiospeakers aangedreven ijzerlappen zichtbaar trilden en golfden onder het geweld van de toegevoegde frequenties. Behalve door de vijf blazers worden die geleverd door de apparaten van de componist die, als een piloot omgeven door lichtjes en knoppen, achter de mengtafel zetelde.

In Plate Tectonics staat, aldus de componist, laag geluid centraal. Het gaat om een verkenning van de grens tussen het hoorbare en het subsonische, alleen nog maar voelbare geluid. Zo'n vaart liep dat echter niet: het seismisch geweld bleef bescheiden en er werden geen barsten in de schaal van Richter geslagen. Eigenlijk bleef het zelfs in het ongewisse wat die grote platen meer deden dan rammelen en resoneren, aangezien een flink percentage van het geluid onmiskenbaar afkomstig was uit de regelpanelen.

Wat er wèl verkend werd - en met boeiende resultaten - was het domein tussen ruis en toon, ongeacht de herkomst ervan. Afgezien van een paar passages waar al te nadrukkelijk in mondstukken gezucht en met kleppen gerammeld wordt wist Boddendijk de spanning veertig minuten lang vast te houden, wat bewijst dat hij de techniek niet ziet als een speeltuin, maar allereerst als voertuig voor ideeën.

Toch blijft het moeilijk om iets nieuws te verzinnen. Want de krachtigste ingrediënten van deze compositie, de barse akkoorden, de signaal-motieven, het morse-achtige gestotter, ja, ook de huilende sirene, doen wel erg sterk denken aan de muziek van Edgard Varèse. Toegegeven, er zijn beroerdere componisten om je aan te spiegelen, en de manier waarop Boddendijk de 'bevrijding van de klank' ter hand neemt die Varèse al in de jaren dertig propageerde zou de oude meester zeker deugd gedaan hebben.


© Frits van der Waa 2006