de Volkskrant van 03-02-1997, Pagina 9, Kunst, recensie

Componist Xu spant draad door de tijd

Werken van Xu Shuya en anderen, door het Nieuw Ensemble o.l.v. Ed Spanjaard. Paradiso, Amsterdam, 28/1.

De enorme verrassing is er een beetje af, maar het luisteren naar nieuwe Chinese muziek blijft een verbazende ervaring, al was het alleen maar doordat deze muziek zo volstrekt anders is.

Het Nieuw Ensemble, dat pionierswerk heeft verricht op dit gebied, gaf deze week het eerste concert van een driedelige serie, Chinese Lente, waarin drie jonge Chinese componisten centraal staan. Qu Xiaosong en Guo Wenjing, die respectievelijk in februari en maart aan bod komen, trokken tijdens het Holland Festival van 1994 al de aandacht met hun korte opera's The Death of Oedipus en Wolvendorp.

Vergeleken met het werk van deze twee uitgesproken karakters is de muziek van de 35-jarige Xu Shuja, de hoofdpersoon van de eerste aflevering, wat minder markant, maar tegelijkertijd ongrijpbaarder.

Met verglijdende melodieën, kleurwemelingen en percussieklanken spant Xu als het ware een draad door de tijd, waarmee hij de toehoorder op sleeptouw neemt naar een ongewisse bestemming. Zoals de meeste Chinese muziek is zijn werk bijna eenstemmig, of in elk geval on-meerstemmig. Dissonanten dienen als decor voor een enkele melodische lijn. Verstrengelde partijen vervloeien tot texturen. Als er al twee krachten in het spel zijn, zijn het die van melodische lijn en percussief ritme. Maar ook die twee werken weer samen in voortgaande of stokkende bewegingen, die leiden tot verdichting en verdunning van de tijd.

In Vacuité/Consistance en Dawn on Steppe, beide speciaal geschreven voor het Nieuw Ensemble, combineert Xu het westerse instrumentarium met de zheng (een soort citer) en de pipa (een soort van luit), waardoor deze twee werken wat kleurrijker zijn dan het iets oudere stuk San, waarmee het programma opende. Overigens doen de klanken die Xu uit deze instrumenten haalt verre van orthodox aan. Dat werd nog duidelijker door de drie korte traditionele Chinese stukken die hij in het programma had opgenomen.

Wat de beide solistes, Dong Ya en Xu Feng Xia, uit hun snaren trokken was al virtuoos, maar het meeste indruk maakte Xu zelf met zijn optreden als zanger. Zijn stem is klein, maar van een fabelachtige lenigheid. Behalve een volksliedje uit Binnen-Mongolië zong hij ook de solopartij in zijn eigen op een dergelijk liedje gebaseerde Dawn on Steppe, het meest sfeervolle en welluidendste van zijn drie hier uitgevoerde werken.

De verrichtingen van Ed Spanjaard en zijn spelers, die aanzienlijk bijdragen aan de kleurrijkdom en kracht van de Chinese muziek, beloven veel voor de volgende concerten in deze reeks. Ook een stuk als La Lune van de Taiwanese componiste Hung Chien-Hui, dat wel erg in een soort van naïeve sereniteit blijft steken, kreeg een perfecte uitvoering. Maar het hoogtepunt van het concert was een al eerder uitgevoerd stuk, Fan II van Mo Wuping. Wat deze drie jaar geleden op 34-jarige leeftijd gestorven componist aan timbres bijeen wist te dromen, en hoe hij die dromen vervolgens in realiteit om te zetten, getuigt van een fabelachtig voorstellingsvermogen. Het doet zijn vroege dood eens te meer betreuren.