Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 17-01-1998, Pagina 11, Kunst, recensie

Fascinerende confrontatie met Monteverdi

Confrontaties: werk van Tsoupaki, Monteverdi, Mackee en Mozart. 14 en 15 januari, Paradijskerk en Zaal De Unie, Rotterdam.

Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht, heet het, maar in de kunst gaat dat niet op. Wie zich daar aan een ander spiegelt loopt groot risico zijn neus te stoten. Daarom zijn de vier componisten die in het Rotterdamse Confrontaties-festival hun werk tegenover dat van bewonderde voorgangers zetten moedige figuren. En afgaande op de eerste twee concerten hebben ze bovendien het vermogen om een dergelijke krachtmeting te doorstaan.

Vooral het eerste programma, waarin de in Nederland wonende Griekse componiste Calliope Tsoupaki een aantal Monteverdi-madrigalen door haar eigen zetting van Tasso's Combattimento di Tancredi en Clorinda heen vlocht, leverde een fascinerend concert op. Natuurlijk waren de prachtigste momenten van Monteverdi, maar dat pleit alleen maar voor de smaak van Tsoupaki, die hier enkele van de fraaiste werken uit Monteverdi's oeuvre bij elkaar had gezocht.

Toch deed haar nieuwe werk, E guerra e morte, een stuk dat bij elkaar ruim een half uur duurt, daar in kracht en schoonheid weinig voor onder, mede dankzij de voortreffelijke uitvoering van Cappella Amsterdam, aangevoerd door Daniel Reuss. Doordat Tsoupaki het koor laat begeleiden door een vierkoppig barok-ensemble valt de verbintenis met de tijd van Monteverdi ogenblikkelijk op. Maar haar idioom is een wonderlijke en zeer persoonlijke versmelting van elementen uit Middeleeuwse, barok- en twintigste eeuwse muziek. Het is sobere, maar uiterst expressieve muziek, waarin alles in dienst staat van de melodie, die op haar beurt weer volledig in dienst staat van de tekst - het dramatische verhaal van twee geliefden die, zonder elkaars identiteit te kennen, verwikkeld raken in een gevecht met dodelijke afloop.

Tsoupaki beeldt de verschillende stemmingen uit met typisch barokke stijlmiddelen als echo-effecten en arpeggio's, maar daartegenover staat dan weer het wapengekletter van Bartok-pizzicati, of een nachtmuziek vol ijle glissandi. Tegenover grote reciterende koorblokken staan de woorden van de beide hoofdpersonen, die meestal solistisch gezongen worden. Het enige wat niet goed uit de verf komt zijn die paar gesproken teksten, die in dit zo sterk door melodie bepaalde discours letterlijk uit de toon vallen.

Het werk van Tsoupaki illustreert duidelijk waar het in deze aflevering van Confrontaties om gaat: niet om een muzikale polemiek met het verleden, maar eerder om een verzoening. Wat tegelijkertijd weer een kritiek inhoudt op de verplichting 'modern' te zijn die de hedendaagse muziek jarenlang beheerst heeft.

De Amerikaan Steven Mackey, die Mozart als sparring-partner heeft gekozen, gaat minder ver dan Tsoupaki in zijn terugkeer naar de traditie. Zijn Humble River, dat eveneens in partjes werd uitgevoerd, afgewisseld met Mozarts vier fluitkwartetten, getuigt eerder van een Stravinskiaanse visie op het verleden. Mackey weet dissonanten de werking van zuivere akkoorden op te leggen en traditionele gebaren een onverwachte ritmische draai te geven.

De confrontatie was minder treffend, omdat Mozarts fluitkwartetten, zelfs in de sprankelende uitvoering van Eleonore Pameijer en consorten, niet over de hele linie even boeiend zijn. Daarbij betoont Mackey zich aanvankelijk heel terughoudend - zoals ook in de titel Humble River tot uiting komt. Heel langzaam groeit het stuk van twee- naar vierstemmigheid, om pas nadat de laatste noten van Mozart verklonken zijn uit te botten in een fantasierijke reeks transformaties die steeds worden voortgedreven door een hortend mechaniek van accenten en pizzicati.

De voortdurende evolutie lijkt hier en daar doelloos, maar de manier waarop Mackey in luttele momenten, bijna zonder dat je er erg in hebt, complete metamorfoses tot stand brengt, getuigt van vakmanschap en - inderdaad - van een Mozartiaanse speelsheid.

Nadat de derde in de rij, de Sloveense componist Uros Rojko, gisteren zijn commentaar op Brahms heeft mogen leveren wordt Confrontaties vandaag besloten met een programma waarin de Zwitserse componist Beat Fuller het opneemt met de in 1987 overleden Morton Feldman. Want ook de twintigste eeuw behoort alweer bijna tot het verleden.


© Frits van der Waa 2006