Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 27-03-1998, Pagina 8, Kunst, recensie

Xenia Meijer komt pas in mediterraan repertoire los

Werk van Mozart, Granados, e.a. door Xenia Meijer, Hans Eijsackers en Hubert Claessens. 25 maart, Concertgebouw, Amsterdam. Radio 4: 1 april, 11 uur.

Xenia Meijer is een echte mezzo. Ze beschikt over een heel apart soort stemgeluid, vol en warm, zonder dat zwaarlijvige wat alten kunnen hebben, wendbaar, maar duidelijk niet gebouwd voor een verblijf op grote hoogte. Wat haar niet zal belemmeren in haar gang naar de top. Integendeel.

Haar optreden in de serie Rising Stars van het Concertgebouw is een belangrijke stap in die richting, aangezien deze serie een uitwisselingsproject is waarin een aantal concertzalen uit verschillende landen elkaar beloftevolle musici toespelen. Helemaal toevallig zal het dus niet geweest zijn dat Meijers recital composities in zes talen bevatte. Maar het ging natuurlijk eerder om een proeve van muzikale wendbaarheid dan om een demonstratie van talenkennis. Dat voor Meijer de woorden even belangrijk zijn als de noten was in elk geval zonneklaar.

Het recital viel uiteen in twee delen: een smaakvol samengestelde maar ietwat verplichte excursie door het repertoire (Purcell, Mozart, Brahms en Debussy) gevolgd door een verrassender boeket van op Spanje en Latijns-Amerika georiënteerde muziek, waarin naast pianist Hans Eijsackers ook saxofonist Hubert Claessens een substantiële bijdrage leverde.

Hoewel Meijer van meet af aan imponeerde met haar even expressieve als stijlzuivere vertolkingen kwam ze pas echt los in het lichtvoetiger mediterrane repertoire - zodat achteraf de vraag rees of haar benadering van de liedkunst van Brahms en Debussy eigenlijk niet een tikje te eerbiedig was geweest. De rijkdom aan kleuren en het temperament dat doorklonk in liederen van Granados en Montsalvatge hadden een felle, theatrale lading die ook in haar presentatie tot uiting kwam.

De persoonlijke signatuur van het programma werd nog eens onderstreept in El beso, een compositie van begeleider Eijsackers op tekst van Julio Cortázar, waarin de sopraan- en de saxofoonpartij elkaar volgen in vloeiende, verstrengelde lijnen - een verstrengeling die een verrassend vervolg kreeg toen Claessens zich in de toegift als zanger ontpopte en samen met Meijer een duet uit Don Giovanni ten gehore bracht.


© Frits van der Waa 2006