de Volkskrant van 08-09-1998, Pagina 12, KUNST, recensie

Renes heeft een hekel aan teuten

Don Giovanni van W.A. Mozart, door de Nationale Reisopera o. l. v. Lawrence Renes en Ezio Toffolutti. Stadsschouwburg, Utrecht, 6 september. Tournee.

Een verrassende voorstelling valt de nieuwe Don Giovanni van de Nationale Reisopera niet te noemen. Regisseur Ezio Toffolutti houdt zich netjes aan het onverslijtbare draaiboek dat Mozart en Lorenzo da Ponte meer dan tweehonderd jaar geleden hebben opgesteld. De decors en kostuums, eveneens van Toffolutti, zijn smaakvol en eenvoudig. Aan de bordkartonnen kwaliteit van de verschuifbare zuilen en coulissen is te zien dat hier gewoekerd is met een bescheiden budget. Maar Toffolutti weet met deze beperkte middelen toch verschillende ruimtes te suggereren. Een prachtig geschilderde wolkenlucht geeft het toneelbeeld diepte en maakt zelfs de onvermijdelijke koolzuurmist tot iets vanzelfsprekends.

Toch is het niet helemaal een doorsnee-Don Giovanni, doordat de tekening van de karakters hier en daar afwijkt van het stereotype. Zo geeft tenor Marcel Reijans de doorgaans wat dommige partij van Don Ottavio nieuwe inhoud. Zijn Ottavio is niet zomaar een besluiteloze meeloper, maar een zoetgevooisde redenaar die zijn gebrek aan daadkracht schitterend camoufleert. Reijans staat nog aan het begin van zijn carrière, maar hij heeft alles in zich een grote zanger te worden.

Ook het karakter van Donna Elvira, de vrouw die door rokkenjager Don Giovanni versmaad is maar toch van hem blijft houden, komt in een ongebruikelijk licht te staan. In de gedaante van de zeer rondborstige Franse sopraan Isabelle Vernet wordt Donna Elvira niet zo zeer een tragische als wel een tragikomische figuur - bijna een karakter uit een Chaplin-film. Dat ligt niet alleen aan haar fysieke gedaante, maar ook aan haar ietwat flakkerende stem.

Donna Anna is daarentegen een karakter dat je serieus moet nemen, en dat doet sopraan Elzbieta Szmytka dan ook. Ze stopt er zelfs zo veel energie in dat haar stem in de hoogte iets schels krijgt, wat afbreuk doet aan een overigens schitterende prestatie.

Maar de echte helden zijn natuurlijk Don Giovanni (Gidon Saks) en Leporello (Antonio Abete). Saks is een briljante Don - nu eens een charmeur, dan weer een bruut, maar altijd meester van de situatie. Bovendien is hij, vocaal zowel als fysiek, een zanger van formaat, waardoor Abete, die toch geen kleine jongen is, enigszins in de schaduw komt te staan.

In grote trekken is het een bezienswaardige voorstelling, maar in detail beschouwd blijft er wel wat te wensen over. Dat het beeld van de Commendatore niet, zoals het libretto voorschrijft, met zijn hoofd knikt is misschien een kwestie van te weinig geld voor een scharniertje, maar dat Don Giovanni al vlammen ziet voor ze er werkelijk zijn is een timing-fout, waarvan de voorstelling er wel meer bevat.

Ook schort het hier en daar aan coördinatie tussen de zangers en de orkestbegeleiding. Waarschijnlijk is dat euvel met nog een paar voorstellingen verholpen, want voor het overgrote deel staat de muziek als een huis. Onder aanvoering van zijn jeugdige chef Lawrence Renes geeft Het Gelders Orkest Mozarts muziek felheid en kleur. Renes houdt niet van teuten. Daardoor hebben de bezonken momenten soms iets kortademigs, maar verder komt het de zuigkracht van deze altijd weer meeslepende opera alleen maar ten goede.