Let op: de website is verhuisd naar fritsvanderwaa.nl

de Volkskrant van 18-01-1999, Pagina 8, KUNST

Mengelberg licht Rembrandt uit

AMSTERDAM

Rembrandts voormalige woonhuis aan de Jodenbreestraat in Amsterdam is zo'n museum met een onveranderlijke collectie, die steeds op een andere manier aan het publiek wordt gepresenteerd. Zo is er nu een tentoonstelling gewijd aan het onderwerp 'Rembrandt en de Bijbel', waarin een centrale plaats is ingeruimd voor een muziekstuk: de Improvisationen über eine Original-Melodie zu Radierungen von Rembrandt, in 1906 gecomponeerd door Willem Mengelberg, de befaamde dirigent van het Concertgebouworkest.

Midden in een zaaltje in de nieuwe vleugel van het museum vormen vier losse wanden een soort donkere kamer met daarin de negentien etsen waarop Mengelberg zijn werk baseerde. Uit het plafond sijpelen Mahleriaanse orkestslierten neerwaarts. De muziek staat op een laag pitje, als muzak. Bij elk volgend fragment van de compositie wordt de bijbehorende ets met een spotje uitgelicht.

Die belichting is beeldschoon: doordat de spot scherp is afgekaderd lijken de etsen op te lichten als dia's, waardoor zelfs de fijnste lijntjes pregnant naar voren komen. Maar omdat er maar één ets tegelijk zichtbaar is, staan de toeschouwers elkaar al gauw in de weg. Bovendien heeft Mengelberg voor sommige etsen maar heel weinig muziek gecomponeerd. De Lofzang van Simeon is bijvoorbeeld in twintig seconde voorbij.

Het verband tussen het beeld en de muziek blijkt hoe dan ook wat los: hooguit is er een zekere verwantschap in atmosfeer. Pas halverwege, bij De opwekking van Lazarus, bereikt de muziek een triomfantelijk hoogtepunt. Maar bij de volgende ets, Christus aan het volk getoond, een scène waarbij Bach je de Barrabams om de oren laat vliegen, houdt Mengelberg het bescheiden, wat weer ruimte laat voor de grappige ontdekking dat Rembrandt het paleis van Pilatus heeft voorzien van de vensters van zijn eigen huis.

Mengelbergs muziek, uitgevoerd door het Orkest van het Oosten onder leiding van Jaap van Zweden, is ook op cd uitgebracht, samen met Moesorgski's Schilderijententoonstelling, en voorzien van een boekje waarin alle negentien etsen zijn afgebeeld. Zo neem je nog eens wat mee van je museumbezoek. Helaas wordt bij beluistering van de cd duidelijk dat het muzak-effect niet veroorzaakt werd door de geluidsinstallatie van het Rembrandthuis, maar door de waterige, veel te afstandelijke opname, die Mengelbergs muziek, toch al geen meesterwerk, niet ten goede komt.

Een andere ontnuchterende constatering is dat de componist de etsen grotendeels heeft gepresenteerd in de volgorde waarin ze in de catalogus voorkomen. Op zichzelf is dat zinvol, want die volgorde is gebaseerd op de Bijbelboeken. Maar juist die paar verschuivingen die Mengelberg heeft doorgevoerd, zijn even zinledig als onlogisch. Zo is bij hem Christus pal voor de kruisiging al opgestaan. Nee, doordacht is de componist niet te werk gegaan. Daar had hij ook nauwelijks gelegenheid voor, want hij schreef het stuk in twee weken tijd.

Rembrandt en de Bijbel tot 14 februari in het Rembrandthuis, Amsterdam. 'Radierungen von Rembrandt', door het Orkest van het Oosten olv Jaap van Zweden. 3 februari, Vredenburg Utrecht; 4 en 5 februari, Concertgebouw Amsterdam.


© Frits van der Waa 2006